Hvis digital læring skal gøre en forskel, skal den bruges. Af dig, der selv er på jagt efter nye kompetencer, og med støtte fra dig, der står for kompetenceudvikling.
Som med alt andet nyt skal du øve dig, hvis du skal have det fulde udbytte af din e-learning.
Følg disse trin for at opnå de bedste resultater.
Hvordan sætter I viden i spil?
Voksne lærer, når det giver mening. Og de prioriterer benhårdt i en arbejdsuge fyldt med vigtige opgaver. Sammen skal vi gøre det let at prioritere og tage den læring ind, som gør en forskel.
Her får du vores bedste råd, direkte fra dygtige HR-medarbejdere, der sidder med det til daglig.
- Et stærkt why fra ledelsen: Det gør en kæmpe forskel, når lederen er afsender på læring. Ved lederen, hvilken værdi dette kompetenceløft vil give? Så forstår medarbejderen det også, og så bliver det værd at investere tid i. Send en video ud med en skarp motivation fra en leder eller klæd nærmeste leder på til at skyde det godt i gang. Hvordan kan dét passe ind i din organisation?
- Kan det tages i små bidder?: Tendensen går mod læring i mindre stykker: Tre minutter hver fredag i fem uger i stedet for 15 minutter på én gang. Medarbejderen kan bedre overskue lige at snuppe tre minutter nu og her. Effekten bliver, at flere får gennemgået læringen, og den fylder i bevidstheden over en længere periode.
- Få teamet til at efterspørge det: Læring giver mening, når den svarer på et behov, man selv oplever. Men læring er også socialt og trives i dialogen og i forpligtelsen overfor andre. Har I gode rammer for, at teams selv evaluerer, hvad de er stærke til, og til hvad de mangler nogen, der kan? Og ved jeres teams, hvor de kan få hjælp til at finde den læring, de bliver enige om, de mangler?
- Brug det blended: Digital læring giver virkelig værdi, når den bliver social – når den giver os et fælles fundament for dialoger, processer og forbedring. Brug læring som en del af blendede indsatser, som oplæg til dialoger eller som forberedelse til et morgenmøde eller en workshop. Så skaber læringen værdi i fællesskabet.
- Vælg ud og begræns: Som afsendere af læring kan vi nemt tænke, at det er en luksus at have meget til rådighed. Men prøv også at tænke ”less is more”. Hvilken læring passer særligt godt ind i jeres forretning? Hvem kan udpege den læring, der gør en forskel hos jer? Peg på udvalgt læring fra intranet eller lignende, så medarbejderen kan kaste sig over det med forventningen om, at det er tiden værd.
Vi er altid klar til at sparre med jer om, hvordan I får læring ud at leve.