Styrk den organisatoriske læringskultur

Skab en kultur, hvor læring er i centrum

Læringskultur er den måde, hvorpå en organisation eller et team fremmer og understøtter læring. Det handler om at skabe et miljø, hvor læring er en naturlig og integreret del af arbejdet, og hvor medarbejderne er motiverede og i stand til at udvikle sig fagligt og personligt, og med særligt fokus på samspillet på tværs. 

Hvorfor er læringskulturen vigtig?

For det første kan det bidrage til at øge organisationens eller teamets præstation, innovation og tilpasningsevne. Ved at lære af erfaringer, feedback, fejl og succeser forbedres processer, produkter og services, og nye gode løsninger på problemer og udfordringer opstår lettere. Desuden styrker det organisationens eller teamets konkurrenceevne og omstillingshastighed i et omskifteligt og krævende marked. 

For det andet kan det bidrage til at øge medarbejdernes engagement, trivsel og fastholdelse. Med fokus på oparbejdelse af nye færdigheder, kompetencer og viden øges individets værdi, selvtilfredshed og karrieremuligheder. Og så er det med til at skabe en følelse af fællesskab, tillid og anerkendelse at lære sammen og dele viden og erfaringer. 

Hvordan kan man arbejde med sin læringskultur?

At arbejde med læringskulturen er en kontinuerlig og dynamisk proces, der kræver engagement og indsats fra alle involverede. Her er nogle tips til, hvordan man kan gøre det: 

  • Start med at definere og kommunikere organisationens eller teamets vision, mål og værdier for læring. Hvad vil man opnå med læring? Hvordan passer det ind i organisationens eller teamets strategi og kultur? Hvad er fordelene og forventningerne for medarbejderne? 

  • Skab en åben og tryg læringsatmosfære, hvor man anerkender og værdsætter læring som en del af hverdagen. Giv plads og tid til læring, og opmuntr til nysgerrighed, eksperimentéren og refleksion. Accepter og lær af fejl, og fejr og del succeser. 

  • Tilbyd og tilpas læringsmuligheder, der passer til organisationens eller teamets behov og medarbejdernes interesser og niveauer.  

  • Støt og faciliter læring på individuelt, gruppe- og organisatorisk plan. Giv feedback, vejledning og opfølgning til medarbejderne, og hjælp dem med at overføre deres læring til praksis. Frem samarbejde, videndeling og læring på tværs af fagligheder og hierarkier.  

  • Og måske vigtigst af alt – tag små, bevidste skridt og prøv af. Den store, forkromede plan gør os ofte handlingslammede, så tro på, at små skridt skaber store forandringer. 

FU har stor erfaring med at skræddersy forløb og hjælper også gerne jer, hvis I ønsker at stille jer stærkt i nu- og fremtidens forandringer. 

Helene Wallentin Nickø

Vil du høre mere?

Helene Wallentin Nickø

Ledelse, salg & strategi

8993 3339

hwn@finansudd.dk