En adfærdsmåling er et udviklingsværktøj, der hjælper med at sætte fokus på at udvikle adfærd og vaner.
Hensigten med en adfærdsmåling er at støtte medarbejderen i at give bedre rådgivning, bedre kundeoplevelser og mere salg.
Når vi afholder forløb, laver vi – hvis det er relevant – adfærdsmålinger før, under og efter. På den måde følger vi deltagernes udvikling af bestemte kompetencer. På samme måde kan I bruge adfærdsmålinger til at få overblik over relevante indsatsområder.
Adfærdsmålinger fra Finanssektorens Uddannelsescenter
Vores adfærdsmålinger er bygget op omkring en række spørgsmål om egen adfærd, som medarbejderen besvarer. Det er muligt at nøjes med én måling, men vi anbefaler at gentage målingen for at følge udviklingen over tid.
Vi har udviklet en spørgsmålsdatabase, og vi hjælper gerne med at udarbejde en spørgeramme tilpasset lige præcis jeres behov.
Rapportering
Vi tilbyder følgende rapporter i forbindelse med adfærdsmålinger:
- Individuel rapport til medarbejderen
- Afdelings- eller teamrapport til HR og leder (i anonym eller ikke-anonymiseret form)
- Udvidet individuel rapport, hvor andre tæt på medarbejderen giver deres vurdering af medarbejderens adfærd og evner
Adfærdsmålingen bør aldrig stå alene, men skal bruges aktivt som et dialogredskab.
Sådan kan I bruge adfærdsmålinger
I kan blandt andet bruge adfærdsmålingerne på specifikke forløb, hvor I vil måle ændringer i adfærd, eller I kan bringe målingerne i spil i forbindelse med jeres MUS/SUS.
På FU bruger vi blandt andet adfærdsmålinger på Den Kompetente Rådgiver og Erhvervsrådgiveruddannelsen.
Når I bestiller en adfærdsmåling, hjælper vi jer gennem hele processen fra måling til rapport til opfølgning. Desuden tilbyder vi konkrete løsningsforslag til forandringer i organisationen ud fra målingen.
Adfærdsmålinger som udviklingsværktøjer
Når en hel afdeling deltager i målingen, kan afdelingslederen se, hvordan det adfærdsmæssigt står til, og arbejde med at udvikle hele afdelingen. For eksempel hvordan medarbejderne kan sættes sammen for at lære af hinanden, og hvem lederen kan bruge som rollemodel for en bestemt adfærd.
Adfærdsmålingen giver derudover den enkelte medarbejder et overblik over sin adfærd på nogle aftalte parametre. Det gør det nemmere for medarbejderen at se, hvor han eller hun skal sætte ind for at rydde op i dårlige vaner og forstærke de gode.