Bed om feedback for at blive endnu bedre til dit arbejde

Succesfuld feedback motiverer til forandring og læring. Vi udvikler os både fagligt, socialt og personligt sammen med andre. Hvis vi sjældent modtager feedback, har vi sværere ved at håndtere det. Når vi befinder os i en uvant situation – som vi i den grad gør lige nu – får du typisk ikke lige så meget feedback, som du plejer. Har du tænkt over det – og er det rigtigt?

Af chefkonsulent Bjarne Klitgård Hallstrøm

Du skal ikke tøve med at sige ja, hvis du bliver tilbudt feedback, da det kan give dig større selvindsigt i forhold til dine egne styrker. Feedback fortæller om dine styrker, og kan også afdække eventuelle blinde vinkler, motiverer til læring og giver øget engagement og arbejdsglæde i hverdagen.

Feedback er brændstof

Feedback kan sammenlignes med benzin til bilen – det er brændstof for os mennesker. Nogle har brug for meget brændstof,  mens andre kører langt på literen. Nogle kører på diesel, andre på benzin. Det er vigtigt, at vi tilpasser vores feedback til den kollega, vi giver feedback til. Hvor meget benzin eller diesel har du som medarbejder behov for, at din leder og din kollegaer fylder på dig?

Her er en enkel metode lige til at gå ombord i, når du skal bede om feedback.

Hør Kim Fogh fortælle om "One Thing"-metoden

Se video (2 min.)

3 gode grunde til, at du skal bede om feedback

Det er ikke kun mellem kollegaer, at det kan være en god idé at bruge "one thing"-metoden. Det kan også være en rigtig god måde for ledere at komme i gang med at bruge feedback, men her er der taget udgangspunkt i medarbejderen.

  • Du får viden, som du kan handle på, så det skaber læring og udvikling.
  • Du kan blive en rollemodel for dine kollegaer ved at spørge om feedback og ændre adfærd på baggrund af den feedback, du får. Du viser dine kollegaer, at du er nysgerrig på læring og åben over for feedback.
  • Du bliver selv bedre til at give feedback ved at opøve evnen til at modtage. Det er en positiv følgereaktion, at kvaliteten af den feedback, du giver, bliver bedre, når du øver dig på at modtage.

Du kan tage udgangspunkt i spørgsmålene fra videoen, som du har set med Kim eller stille egne spørgsmål, som du er nysgerrig på. Det vigtige er blot, at spørgsmålet kun skal dække én ting.

Hvad er den ene ting …

  • Du ser som en af mine styrker, som jeg kan sætte endnu mere i spil i hverdagen?
  • Du ser, jeg gør, som gør det nemt at samarbejde med mig?
  • Du ser, jeg med fordel kan stoppe med at gøre for at blive endnu mere effektiv i hverdagen?
  • Du ser, hvor jeg kan bidrage endnu mere til teamsamarbejdet?
  • Du ser eller hører, at mine kunder er glade for ved min rådgivning/service over for dem?

Vores anbefaling til dig er, at du i løbet af de næste par dage skal finde én eller to personer, som du beder om at give dig feedback.

Denne artikel er udviklet til et nummer af nyhedsbrevet Nyt om Salg, kommunikation og personlig udvikling. Vil du også modtage de kommende artikler om Feedback, kan du tilmelde dig her.

Bjarne Klitgård Hallstrøm

Vil du høre mere?

Bjarne Klitgård Hallstrøm

Ledelse, salg & strategi

8993 3571

bkh@finansudd.dk

Kunsten at lytte

Bliv bedre til at modtage feedback.

Læs mere Kunsten at lytte

Kunsten at give feedback

Tilbyd din feedback effektivt, så modtageren lytter.

Læs mere Kunsten at give feedback

Skab en stærk feedbackkultur

Potentialet i en stærk feedbackkultur er enormt.

Læs mere Skab en stærk feedbackkultur