Brænd igennem med dine pointer og skab mening, når du er "på"
Du kender sikkert følelsen: Du har lige holdt et oplæg og er nu spændt på, om dit budskab fik den ønskede effekt hos modtagerne? Den følelse kendte Rasmus, forretningsudviklingschef i Jutlander, i hvert fald til tidligere.
Læs chefkonsulent Lone Linnets betragtninger om at brænde igennem, når du er "på".
For nylig mødte jeg Rasmus.
Han havde tilmeldt sig kurset Brænd igennem med dine budskaber.
For som han sagde: "Jeg har SÅ mange pointer med i mine oplæg – at jeg reelt er i tvivl, om nogle af dem hænger ved. Og jeg har ikke rigtig en fornemmelse af, om jeg overhovedet skaber mening hos modtagerne".
Det interessante her er, at vi helt sikkert er flere, der indimellem stiller os selv disse spørgsmål, når vi har været på. For hvem vil ikke gerne, at det, vi siger og præsenterer, giver mening og skaber effekt hos vores modtagere?
Den gode nyhed er, at vi med ganske få og simple metoder og virkemidler kan få vores pointer tydeligere igennem – og samtidig inddrage modtagerne i vores præsentation. På den måde føler modtagerne sig ”talt til” og får ejerskab over det, vi siger.
Rasmus inddrager sit publikum
Til spørgsmålet om, hvilken en effekt kurset gav Rasmus, svarer han:
"Det har givet en stor effekt! Jeg er blevet meget bedre til at inddrage forsamlingen – og meget bedre til at indkredse pointerne og ikke mindst lave en præsentation, der visuelt understøtter mine budskaber. Desuden gik jeg fra kurset med et selvtillidsboost, og nu har jeg nogle lettilgængelige værktøjer, jeg kan bruge hver gang."
Undersøg, hvem du taler til
Kunne du også tænke dig at blive endnu skarpere til at få dine pointer igennem? Så er det godt at starte med en god analyse af den forsamling, du skal henvende dig til.
Stil dig selv disse 3 spørgsmål:
- Hvem er målgruppen?
- Hvad er målet med mit oplæg?
- Hvordan motiverer og inddrager jeg modtagerne?
Er du blevet ekstra nysgerrig? Så har du, ligesom Rasmus, muligheden for at deltage på kurset Brænd igennem med dine budskaber.