Skab en stærk feedbackkultur

God feedback og en stærk feedbackkultur opstår sjældent af sig selv. Der skal viden, rammer og redskaber til. Når de er på plads, er potentialet stort.

Af chefkonsulent Bjarne Klitgård Hallstrøm 

Hvis I ønsker at styrke feedbackkulturen i jeres organisation, skal I sikre fokus. 

Fokus sikrer de bedste betingelser for læring og udveksling af viden − ikke kun mellem ledere og medarbejdere, men også på tværs af medarbejdere og organisatoriske skel. 

Feedback er et effektivt værktøj, der kan gøre os alle bedre og dygtigere til vores arbejde. En stærk feedbackkultur har med andre ord fokus på at skabe udvikling og læring.

Vi sætter fokus på feedback


Find 6 forskellige e-learning-moduler.

E-learning-kurserne er en del af licenspakken for FU's medlemmer.

Find e-learningen om feedback i vores katalog Find e-learningen om feedback i vores katalog

En stærk feedback kultur 

Feedback er som udgangspunkt meget simpelt. Det er kommunikation mellem to eller flere personer, der vælger at hjælpe hinanden ved at give ros og anerkendelse samt tilbagemelding om udviklingspotentialet. 

Feedback handler om udvikling og læring, både for feedback-giveren og modtageren. Feedback-giveren hjælper feedback-modtageren med at udvikle sig. Modtageren får inspiration til sin egen udvikling, og sammen styrkes fællesskabet. 

En stærk feedbackkultur bygger på at:

  • berige hinanden
  • være der for hinanden
  • bakke hinanden op
  • lære af hinanden
  • værdsætte hinanden

Mennesker har alle dage været tiltrukket af succes. Alle vil gerne være en del af den gode historie, og feedbackkulturen er en del af den sunde organisation eller virksomheds fortælling. Her trives folk, fordi en sådan kultur både åbner for et øget individfokus, samtidig med at der i høj grad bliver taget hånd om det kollektive og udvikling heraf.

Hvad er jeres score på feedback?

Men hvordan kan vi vide, om vi har en stærk feedbackkultur, og hvordan kan vi blive endnu bedre?

I e-learning-moduler med feedback får du konkret inspiration og værktøjer, der kan hjælpe med at styrke feedbackkulturen ud fra den score, som værktøjet har givet.

Vi har udarbejdet seks spørgsmål indenfor hvert af fire emner. Ud fra din besvarelse får du en samlet score på din vurdering af feedbackkulturen i din organisation.

Du kan bruge kulturgaflen som udgangspunkt til at vurdere, hvor stærk feedbackkulturen er i din organisation. Grundlaget er en række spørgsmål inddelt i fire emner: Kvantitet, prioritering, kvalitet og holdning. Hvert emne bidrager til den samlede feedbackkultur. 

Bed om feedback

Det er vigtigt ikke at gøre feedback komplekst og undlade at bede om og give feedback, fordi man ikke er klædt godt nok på til at gå i gang. I dagligdagen har organisationer mange opgaver, som de løser bedst, når de har afstemt forventningerne med hinanden. De kan tale om, hvordan de bedst lykkes, og efterfølgende hvordan det gik, og hvordan de kunne gøre tingene endnu bedre næste gang. Så kommer feedback helt af sig selv − og dermed feedbackkulturen.

’’Feedback mellem kollegaer er afgørende for, at man i udvikling og læring kan spille hinanden endnu bedre.’’

Lene Tanggaard, professor i pædagogisk psykologi

Det vigtigste, du kan gøre for at fastholde eller forstærke feedbackkulturen i din organisation/virksomhed og samtidig styrke din egen læring og udvikling, er at bede om feedback. 

Se video (1 minut): Professor Lene Tanggaard fortæller om, hvad en stærk feedbackkultur betyder i forhold til læring og udvikling.

Lene Tanggard er rektor ved Designskolen i Kolding og professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet.

Se video (4 minutter): Master i læreprocesser, coach og journalist, Kim Fogh, fortæller om styrkerne ved at have en god feedbackkultur.

Kunsten at give feedback

Om at tilbyde din feedback.

Læs mere Kunsten at give feedback

Bed om feedback for at blive endnu bedre

One-Thing-metoden.

Læs mere Bed om feedback for at blive endnu bedre

Spil dig selv og dine kolleager endnu bedre

Om at bruge DiSC aktivt.

Læs mere Spil dig selv og dine kollegaer endnu bedre
Bjarne Klitgård Hallstrøm

Vil du høre mere?

Bjarne Klitgård Hallstrøm

Ledelse, salg & strategi

8993 3571

bkh@finansudd.dk