Skræddersyet dag om onlinemøder
Fokus på digital kommunikation via træningsdag med rigtige kunder gav barrierer baghjul og konkrete værktøjer med hjem i bagagen.
Meget tyder på, at fremtidens kunder vil efterspørge højere grad af tilgængelighed gennem mødeformer, der sparer mest mulig tid. Det kræver, at rådgiveren kan skabe det nærvær med kunden, der skaber tryghed og tillid – også når mødet sker ved deling af skærm.
Sund skepsis for at møde kunderne online
Derfor har alle Nykredits rådgivere fra Næstved-afdelingen været igennem en træningsdag i onlinemøder. Som erfaren landbrugsrådgiver havde Claus Woetmann Pedersen en sund skepsis over for onlinemøder som et værktøj til at møde kunderne.
Den skepsis er helt forsvundet nu.
Kursus i digital kommunikation giver tryghed
Kurset Digital kommunikation har netop fokus på hands-on øvelser og kommunikation i praksis. Deltagerne får styr på de digitale tendenser, men bliver også mere bevidste om, hvordan forskellige persontyper har forskellige præferencer til onlinemødet.
Det er dog ikke kun kunderne, der får noget ud af det digitale møde. Claus Woetmann Pedersen har erfaret, at han bliver mere struktureret gennem onlinemøderne.
"Det, der også overraskede mig, var, hvor godt jeg skal være forberedt. Min præsentation og det budskab, jeg vil have igennem, skal være klar inden mødet. Det afsløres nemt i samtalen, hvis man ikke har forberedt sig godt nok."
Tillid er vigtigt
Michael Kristiansen, der er centerdirektør i Nykredit Næstved, er også begejstret for onlinemøder, men holder fast i, at det er kunden selv, der skal vælge, hvilken mødeform han eller hun ønsker.
"Det er et spørgsmål om at møde kunderne der, hvor de gerne vil, når de vil. Mange kunder bor jo ikke lige om hjørnet eller kan lige kigge ind midt på dagen, så det skaber tid og fleksibilitet hos kunden. Det samme gælder for rådgiveren."
Barrierer for at komme godt i gang
Han oplever, at der er to barrierer for at komme rigtigt i gang med onlinemødet:
- Frygten for at teknikken ikke lige spiller
- At kunden ikke oplever det nærværende nok
Claus Woetmann Pedersen tror dog ikke, man skal være nervøs.
"Det, at jeg deler skærm, gør, at det bliver et meget kontant og effektivt møde, uden at det går ud over nærværet med kunden. Det er faktisk mere ægte og seriøst over for kunden at vise noget på skærmen i stedet for bare en snak i telefonen."
"Det er lettere for kunden at træffe en beslutning på stedet, når de kan se konsekvenserne af deres valg direkte på skærmen. Jeg vil faktisk sige, at det øger tilliden og troværdigheden. Kunden er tryg ved det, de ser, og sidder derhjemme i trygge omgivelser," fortæller han.
Øvelse gør mester
Både Claus Woetmann Pedersen og Michael Kristiansen er enige om, at træningsdagen med FU har været afgørende for, at onlinemødet nu virker som en naturlig del af rådgivernes muligheder.
"Der er ingen tvivl om, at træningsdagen med nogen udefra har givet os noget, vi aldrig selv kunne have klaret som ledere. Der har været en god tryghedsskabende fortælling, og den ville ikke have været lige så ægte, hvis den kom fra mig," fortæller centerleder Michael Kristiansen.
"Efter træningsdagen var der ingen, der sagde, at det er svært. Det har været meget afgørende, at vi har trænet på de rigtige kunder. Når vi nu skal ud og få det til at virke, så har vi jo allerede fået accept fra kunderne. Det gør en kæmpe forskel i forhold til at have siddet og kørt det på skærmen som et rollespil. Nu handler det om, at vi skal finpudse fortællingen overfor kunden," fortsætter han.
Konkrete værktøjer med hjem fra kursus
Claus Woetmann Pedersen har fået konkrete værktøjer med sig fra kursusdagen.
"Jeg har træningshæftet fra FU liggende i min skuffe, og hver eneste morgen ligger det som en reminder om, at jeg skal tilbyde kunderne onlinemøder. De er et supplement til den øvrige dialog, jeg har med kunderne," fortæller han.
Hans konklusion er også klar: Det er bare at kaste sig ud i det.