Trivsel kræver gode ledere

”Et af de allervigtigste emner på uddannelsen har været at træne lederne i at stille spørgsmål, der giver nærvær i samtalen. Det vigtigste er at fastholde nysgerrigheden og turde vente på et svar," siger Dag Kristiansen fra Finanssektorens Uddannelsescenter.
Coaching og feedbackkultur er en central del af skræddersyet uddannelse til alle ledere i Middelfart Sparekasse.

Samtlige ledere i Middelfart har gennem et helt år taget tid ud af deres tætpakkede kalendere for at blive bedre ledere.

Et målrettet forløb har udfordret og uddannet flokken. En stor investering af både tid og penge. Men også en naturlig og rigtig investering for Middelfart Sparekasse.

”Det eneste, der er dyrere end uddannelse, er at lade være,” siger adm. direktør Martin Baltser og fortsætter:

”For os er det helt naturligt at have fokus på lederne, da det er en kendsgerning, at din nærmeste leder er den største kilde til trivsel – eller det modsatte.”

Coaching, feedback og dialog

Uddannelsen i Middelfart er skræddersyet til sparekassens ledere i et tæt samarbejde med Finanssektorens Uddannelsescenter.

”På uddannelsen har lederne fået værktøjer til dialoger. På den måde er de blevet bedre rustet til at tage nogle andre samtaler med medarbejderne, så de kan støtte og udvikle dem i deres arbejdsliv."

- Helle Lund Gregersen, HR-direktør, Middelfart Sparekasse

Fokus har været på coaching og feedback som redskaber til bedre dialoger og åbne, ærlige og udviklende samtaler med medarbejderne. For i Middelfart Sparekasse er det ikke kun sorte tal, der skal ses på bundlinjen – det skal trivsel også.

”På uddannelsen har lederne fået værktøjer til dialoger. På den måde er de blevet bedre rustet til at tage nogle andre samtaler med medarbejderne, så de kan støtte og udvikle dem i deres arbejdsliv,” siger HR-direktør i Middelfart Sparekasse, Helle Lund Gregersen.

Hun fortæller, at lederuddannelsen hænger tæt sammen med det kursus, som alle medarbejdere – også ledere – har gennemført: Det mentale KRAM.

Her har fokus været på feedback samt kompetencer, relationer, accept og mestring – ifølge Middelfart Sparekasse afgørende elementer i et godt og givende arbejdsliv.

Den røde tråd

Det er det også for John Hauge Nielsen, der er afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse. Han ser KRAM-tanken som en rød tråd i alt, hvad sparekassen laver.

”Kompetence, relation, accept og mestring kombineret med god ledelse gør, at vi står stærkere, når vi står overfor udfordringer,” siger han og fortsætter:

”Det er også et stærkt signal overfor organisationen, at vi vil have de bedste ledere, og vi er klar til at investere i det. Hvis vi skal blive på toppen og være i stand til at tiltrække, fastholde og udvikle medarbejdere, så kræver det en indsats hver dag. Denne lederuddannelse er med til at vise, at vi mener det.”

"Hvis vi skal blive på toppen og være i stand til at tiltrække, fastholde og udvikle medarbejdere, så kræver det en indsats hver dag. Denne lederuddannelse er med til at vise, at vi mener det."

- John Hauge Nielsen, afdelingsdirektør, Middelfart Sparekasse

Coachingens kunst

Det er chefkonsulent Dag Kristiansen fra Finanssektorens Uddannelsescenter, der har stået i spidsen for forløbet i Middelfart.

Grunden til, at coaching er et centralt element på uddannelsen, er, at det er en fantastisk teknik til at sikre en mere nærværende samtale.

”Ledelse handler om mennesker, og hvis mennesker skal være gode sammen, skal de tale sammen,” siger han og fortsætter:

”Et af de allervigtigste emner på uddannelsen har været at træne lederne i at stille spørgsmål, der giver nærvær i samtalen. Hvilke spørgeteknikker der er i anvendelse, er ikke det vigtigste, men det vigtigste er at fastholde nysgerrigheden og turde vente på et svar. En anden disciplin, der er trænet, har været evnen til at lytte og via den vej give plads til fokuspersonen. En læring for mange af deltagerne har været, at sandheden findes på den anden side af bordet.”

”Vi vil have branchens bedste ledere”

I Middelfart Sparekasses strategi er ledelse højt på agendaen: Det er et erklæret mål, at sparekassen vil have branchens bedste ledere.

Hvorfor? Fordi ”Den nærmeste leder har et stort ansvar i forhold til at sikre, at der er god trivsel i afdelingen. Derfor er lederudvikling et fokuspunkt.”

Lederne bliver målt på to ting:

  • Medarbejdernes tilfredshed med nærmeste leder
  • Medarbejdernes trivsel
Et udklip af deltagernes egne refleksioner over, hvad de har fået med fra uddannelsen.

En stolt værdirytter

Baggrunden er ganske enkelt, at lederne er afgørende for sparekassens succes, siger Helle Lund Gregersen.

”I Middelfart Sparekasse har lederne stor frihed til at lede afdelingen på deres måde. Med den frihed følger et stort ansvar, og hvis ikke lederne kan drive Sparekassens strategi i hverdagen i afdelingen, så når vi ikke de fælles mål, vi har sat os.”

I strategien er der også en ambition om at komme tættere på både kunder og medarbejdere.

John Hauge Nielsen er ikke i tvivl om, at lederuddannelsen ruster lederne til netop det.

”Forløbet gør os i stand til at lave bedre sparring og komme et spadestik dybere i vores dialoger med vores medarbejdere. Jeg er en værdirytter, og det, at der er stor fokus på den gode arbejdsplads og ikke kun ren indtjening, gør mig stolt.”

Sådan greb de lederuddannelsen an i Middelfart Sparekasse


Uddannelsen strakte sig over 12 måneder og bestod af 9 undervisningsdage fordelt på 6 moduler.

Imellem modulerne var der træning og opgaver i læringsgrupperne.

28 ledere var med som deltagere. Derudover deltog adm. direktør Martin Baltser, vicedirektør Peter Møller, HR-direktør Helle Lund Gregersen og kommunikationsdirektør Bjarne Jacobsen i alle modulerne.

Lars Munch Svendsen

Skræddersyet til jer? Tag fat i Lars.

Lars Munch Svendsen

Ledelse, salg & strategi

8993 3299

lms@finansudd.dk
Dag Kristiansen

Vil du høre mere?

Dag Kristiansen

Ledelse, salg & strategi

8993 3373

dak@finansudd.dk