AI: Hvad kan, skal og vil finanssektoren?
Ny e-learning fokuserer på AI i finanssektoren og de mange perspektiver, der er på brugen af den nye teknologi.
I finanssektoren er der tradition for at være først, når digitale nyskabelser skaber mulighed for forretningsudvikling. Det gælder også AI, hvor sektoren allerede er i fuld gang med at finde ud af, hvad vi kan, skal og vil med den nye teknologi.
"Kunstig intelligens er på kort tid blevet en del af vores hverdag. På Finanssektorens Uddannelsescenter ønsker vi at gøre vores for at sikre, at vi som sektor stadig er i front med den digitale udvikling," siger adm. direktør på FU, Søren Laursen.
Det er baggrunden for det helt nye e-learning awarenessforløb ”Kunstig intelligens i den finansielle sektor”. Forløbet giver både indblik i teknologien, og hvordan aktører i finanssektoren bruger AI i dag.
"Vi skal vide, hvor vi står"
"Både som individer og organisationer er vi mange forskellige steder i forhold til AI. Men udviklingen går sindssygt hurtigt, så det er nu, vi skal vide, hvor vi står," siger Søren Laursen og fortsætter:
"Der er mange bekymringer om, holdninger til og perspektiver på kunstig intelligens. Men de fleste er enige om, at teknologien får indflydelse på vores hverdag. Derfor skal vi forholde os til AI, vi skal være nysgerrige, og vi skal have modet til at eksperimentere."
Forløbet er bygget op omkring viden fra eksperter fra alle kroge af sektoren.
Det handler bl.a. om, hvordan teknologien konkret kan bruges på tværs af pengeinstitutternes arbejdsområder – lige fra kunderådgivning over investering til forebyggelse af hvidvask. Men det introducerer også de større overvejelser over, hvad AI komme til at betyde for vores faglige udvikling, sektorens rolle i samfundet samt en række etiske dilemmaer.
Perspektiver fra hele sektoren
Debatten om kunstig intelligens raser – både i samfundet og i finanssektoren. Den drejer sig bl.a. om, hvad AI kommer til at betyde for kompetencer, arbejdsopgaver, produkter og kunderelationer.
"Med forløbet sigter vi efter at give en bred indsigt i AI og sætte en række perspektiver i spil," fortæller Lærke Maria Andersen Funder, der er digital læringskonsulent på FU og projektleder på forløbet, og fortsætter:
"Vi har sigtet efter at være så aktuelle, konkrete og nuancerede som muligt. For at lykkes med det har vi fået bidrag fra en række centrale spillere i branchen, der har budt ind med deres vinkler på AI. Forløbet er et godt sted at starte, hvis man er nysgerrig på udviklingen. Eller hvis man bare gerne vil være klædt bedre på til at tale om AI med sine kollegaer."
Finansforbundet, Finanstilsynet, Finans Danmark, Nationalbanken, Danske Bank, Nordea, Sparekassen Kronjylland, Pension Danmark og Bankdata er blandt bidragyderne til forløbet.