Effektive DiSC-tilbagemeldinger over Skype
Du sparer enten tid eller får et godt alternativ til telefonmøder. Erfaren DiSC-tilbagemelder ser gode muligheder i Skype for Business
”Det må kunne gøres bedre… Hvorfor ikke kombinere DiSC-arbejdet med dét jeg underviser i?”
Den tanke fik chefkonsulent Søren Gade en dag han sad og gav en kursist DiSC-tilbagemelding over telefonen. Mens han bladrede igennem profilen og forklarede side op og side ned, sad kursisten i den anden ende af røret og koncentrerede sig om at følge med i en tilsvarende printet profil.
”Halvdelen af samtalen gik ud på at holde styr på, hvor vi var henne i dokumentet – og det er ikke frugtbart for nogen. Især ikke når man taler om noget så personligt, som en tilbagemelding på en adfærdsprofil er.
Effektive Skype-møder
Søren Gade underviser i Digital Kommunikation, hvor deltagerne på 2 dage lærer at håndtere teknik og praksis om kundemøder via Skype, så de fremstår nærværende og professionielle over for kunderne.
Kurset er meget populært, da den finansielle sektor oplever en tiltagende efterspørgsel på online-møder. Kunderne lægger vægt på tidsbesparelsen, samt den fleksibilitet der ligger i at kunne holde møde med banken, fra hjemmet, eller fra arbejdspladsen..
På samme måde kan en DiSC-tilbagemelder, som normalt giver personligt feedback ved fremmøde, spare en del tid, hvis han eller hun giver tilbagemelding over Skype, mener Søren Oluf Gade.
”Det er langt mere effektivt at give feedback over Skype – og man kan sagtens bevare det personlige islæt og nærværet, ved at man starter med lige at hilse hinanden, og derefter går man over til at kigge på dokumenterne – sammen,” fortæller Søren, som også mener, man kan erstatte nogle af de personlige møder med en tilbagemelding over Skype.
Skype for Business kan erstatte telefonmøder
Michael Drejer har fået demonstreret, hvordan en DiSC-tilbagemelding kan foregå over Skype for Business. Han er partner hos DiSCnordic, som er Europas største distributør af Everything DiSC, og han arbejder både med at give DiSC-tilbagemeldinger og med at yde sparring for certificerede DiSC-tilbagemeldere.
Han ser Skype for Business som et oplagt alternativ til tilbagemeldinger over telefon:
”Nærmest alle tilbagemeldinger over telefon kan blive erstattet af Skype for Business. Det er langt mere visuelt, fordi man kan pege i dokumentet for at vise præcist, hvor man er, så respondenten faktisk kan følge med i, hvor man er. Som tilbagemelder kan jeg lave konkrete nedslag og illustrere pointer ved at tegne noget – ligesom jeg ville gøre, hvis man sad face to face,” fortæller Michael Drejer.
Han mener dog ikke, at det vil afløse alle de personlige møder med tilbagemeldinger, da han opfatter Skype som den næstbedste løsning:
”Før var det telefonen, som var den næstbedste løsning, og sammenlignet med dette er Skype for Business langt at foretrække, da det kompenserer for noget af den non-verbale kommunikation, som man slet ikke kan opfanger over telefonen. Men det er ikke lige så godt som det personlige møde.”
Oplagt for HR og internationale organisationer
”Stadig vil jeg foretrække det personlige møde, for eksempel når det drejer sig om medarbejder- og lederudviklingssamtaler. Men i alle de situationer, hvor det enten ikke er muligt at mødes rigtigt, eller hvor agiliteten kan være vigtigere, er Skype nu den bedste løsning – eller et godt supplerende værktøj til telefonsamtalen,” mener Michael Drejer.
Han kan have kunder, hvor han skal tale med én person i hver filial, så kommer det til at tage tid, og her bliver agiliteten den faktor, som kan få pilen til at pege på Skype for Business.
”Andre, som arbejder med at give sparring på DiSC-profiler, eller HR-folk, som sidder i hver sin ende af landet, kan få stor glæde af Skype. For her er den non-verbale kommunikation ikke vigtig på samme måde, og de kan uden videre erstatte mange timer på landevejene med Skype for Business-møder. Der kan være team-ledere, som er spredt over hele Europa, og for dem er det fuldstændig oplagt at bruge Skype.”
Styrken ved Skype for Business er, at det ikke kræver nogen særlig teknisk formåen af tilbagemelderen, og at respondenten ikke behøver at downloade et program, så længe det foregår via en computer. Så det eneste, der skal til, er at tilbagemelderen kommer til at føle sig tryg ved at bruge Skype. Og det vil Søren Gade hjælpe med.
Digital Kommunikation målrettet DiSC-konsulenter
Tilbage til FU, hvor Søren Gade nu er i gang med at udvikle en ny version af Digital Kommunikation, som er målrettet tilbagemeldinger i DiSC. På kurset lærer deltagerne, hvordan de via Skype for Business kan give en tilbagemelding på DiSC – uden at gå på kompromis med modtagerens oplevelse og udbytte. De får helt styr på det tekniske, så de føler sig trygge i situationen og bevarer deres professionalisme.
Søren Gade fortæller, at kurset er klar i februar 2018.
Fakta
Kurset Digital Kommunikation er målrettet finanssektoren og kan fås gratis via Finanskompetencepuljen.
Object reference not set to an instance of an object.

Skrevet af Berit Jørgensen