Et kig i krystalkuglen for fremtidens læring

"Læring er – også i fremtiden en social disciplin. Og digital og social er ikke nødvendigvis hinandens modsætninger. Lige så vel, som de heller ikke nødvendigvis komplementerer hinanden," lyder det bl.a. fra chefkonsulent og ekspert i organisatorisk læring, Helene Wallentin Nickø.
Klumme: Det digitale former læringslandskabet. Men læring er i sin grund-DNA stadig social. Så træf altid bevidste valg om læring – også i en digital tidsalder, lyder det fra Helene Wallentin Nickø.

Af Helene Wallentin Nickø, chefkonsulent og ekspert i organisatorisk læring ved Finanssektorens Uddannelsescenter

På FU er vi konstant nysgerrige. På jagt efter trends og tendenser. Ikke for nyhedens skyld i sig selv, men for hele tiden at bevæge os. Dygtiggøre os. Og skabe endnu bedre og stærkere løsninger for dig og alle vores andre kunder.

Senest har vi været på konference i Berlin. Og under overskriften ”Shaping the future of learning” fik vi ny inspiration til metoder, værktøjer og tilgange, krydret med et blik ind i fremtidens læringslandskab. Hvor bevæger læring sig hen, og hvad kalder det så på herhjemme hos os?

Læringslandskab i forandring

Ingen tvivl om at læringslandskabet ændrer sig markant i disse år: nye teknologier opstår og med dem nye digitale muligheder og værktøjer. Kunstig intelligens, Augmented Reality, Gamification og Quantum Internet for blot at nævne nogle af årets trend-ord på konferencen i Berlin. Fælles for dem alle er at de stiller data til rådighed for os på nye og til tider skæve måder.

Data og viden vil altid være fundamentet for læring, og er allerede tilgængelig alle steder og alle vegne, så tilgængeligheden i sig ændrer, så én vores fornemmeste opgaver i fremtiden bliver at sortere og kvalificere det. Og at pakke det på meningsfulde og lettilgængelige måder.

Vi tror på læringens grund-DNA stadig er social. Så selvom vi måske nok bliver digital by default, så er det ikke ensbetydende med at alt bliver digitalt. Nogle gange måske ovenikøbet tværtimod.

Bedre praksis via nye muligheder

Vi tror på, at vores vigtigste opgave er at udvikle og at forbedre praksis. Det ligger dybt i vores DNA og derfor er vi hele tiden optaget af, hvad vi kan gøre bedre, så vores kunder får størst muligt afkast af deres uddannelses- og udviklingskroner.

På den korte fremtidsbane ser vi tre tendenser, som vi vil skynde os at blive klogere på og dygtigere til:

  1.       Fleksible læringsløsninger
  2.       Det gode miks mellem det digitale og det fysiske
  3.       Bite-sized læring

Vi kommer til at finde nye måder at kombinere det digitale og traditionelle, for at skabe fleksible og individuelle læringsveje. Vi kommer til at bide flere læringsaktiviteter over i flere stykker, og måske tilgå dem ad forskellige veje afhængig af vores individuelle præferencer og behov.

Men vi tror også på læringens grund-DNA stadig er social. Så selvom vi måske nok bliver digital by default, så er det ikke ensbetydende med at alt bliver digitalt. Nogle gange måske ovenikøbet tværtimod.

Men det er en mindset-udfordring til os selv til at tvinge os til at tage aktiv stilling til alle de nye muligheder. Hvad kan de - og hvad kan de ikke?

Det sociale og det digitale

Gamification og digitale simulationer viser sig at være stærkt motiverende i nogle læringssammenhænge, og kan være metoder til at trække læringen endnu tættere på praksis og hverdagens vaner og adfærd. Mens andre processer stadig kalder på fysiske workshops og fokus på at styrke relationerne.

Vores ambition er altid at gøre læring så stærk, dynamisk og samtidig fleksibel, som muligt. Det kalder på nye måder at kombinere det digitale og fysiske med det synkrone og det asynkrone.

Læring er – også i fremtiden en social disciplin. Og digital og social er ikke nødvendigvis hinandens modsætninger. Lige så vel, som de heller ikke nødvendigvis komplementerer hinanden.

Derfor skal altid at træffe bevidste valg, ud fra den givne og den ønskede situation. Det bedste miks af muligheder. Vi vil nemlig være førende indenfor læring – også i fremtiden.

Helene Wallentin Nickø

Vil du høre mere?

Helene Wallentin Nickø

Ledelse, salg & strategi

8993 3339

hwn@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg

Tech: 16. december 2024

Klumme: Tech som topprioritet

Ledelse: 11. december 2024

Uddannelse til regenerative ledere

Digital: 27. november 2024

Få kørekort til Copilot

Ledelse: 21. november 2024

Forskning viser regenerativt potentiale