FU hjalp DLR Kredit med at holde professionelt webinar
Oftere og oftere sætter chefkonsulenterne på FU sig bag skærmen og holder webinar, når de skal undervise. Nu får kunderne og medlemmerne også glæde af FUs ekspertise på området, da de hjælper med at holde webinarer.
E-learning har været et fast koncept i mange år forud for de fleste forløb på Finanssektorens Uddannelsescenter (FU). Nu bliver webinarer snart en lige så integreret del af flere forløb på FU.
Og det er ikke så sært, hvis man spørger Martin Hjortshøj, som er leder for afdelingen for VidenBarometer® og ansvarlig for webinarer på FU:
- Med et webinar behøver deltagerne ikke være fysisk til stede, men kan være med hjemme fra filialen eller endda fra deres egen stue, hvis de har en hjemmearbejdsdag. Det sparer deltageren tid og virksomheden penge.
Nogle undervisere frygtede indledningsvist, at webinarer ville få deltagerne til at være inaktive. Erfaringen har dog vist, at det ikke er tilfældet.
Sådan kan FU hjælpe dig og din virksomhed med at afvikle professionelle webinarer
Webinarer om dagen – også i Grønland
FU har en solid og professionel måde at køre webinarer på, og deltagerne er meget positive over for formen.
Denne form hælder FU nu på flaske og sætter til salg på hylden som konsulentydelse. Med andre ord kan virksomheder bestille FU til at komme ud og ordne alt det tekniske, når de selv har brug for at afvikle webinarer.
Det har DLR Kredit benyttet sig af, da de fik FU til at hjælpe med webinar-delen i forbindelse med, at ledergruppen ønskede at orientere deres samarbejdspartnere om nye initiativer og tiltag. De ville ud til alle interesserede i de 62 aktionærpengeinstitutter rundt omkring i hele landet, på Færøerne og i Grønland. Det ville have været en bekostelig og tidskrævende affære, hvis det havde krævet fysisk fremmøde.
I stedet for at lægge mødet om formiddagen, som det først var planen, foreslog Martin Hjortshøj, at holde webinaret på et klokkeslæt, som også passede færøske og grønlandske deltagere. Med en tidsforskel på fire timer mellem Danmark og Grønland endte det med, at mødet blev fastlagt til kl. 14.
Alle deltagere var meget tilfredse med både tidspunkt og selve forløbet af webinaret.
DLR Kredit oplyser, at de – med de gode erfaringer fra det første webinar – fremover vil benytte webinarer i større omfang for at nå ud til en bredere kreds blandt kollegerne i pengeinstitutterne på en effektiv og hurtig måde.
FU ordner webinaret fra A-Z
- En virksomhed får god gavn af et webinar, når de gerne vil spare transporttid for deltagerne eller underviseren. Og formen kan bruges til møder, præsentation af nye produkter eller en hvilken som helst situation, hvor de typisk har en, der skal formidle et eller andet til en gruppe tilhørere, som kan komme med spørgsmål og kommentarer til oplægsholderen.
- Det er endda så smart, at selv de medarbejdere, som er fraværende den dag, mødet foregår, efterfølgende nemt kan se en optagelse af hele seancen, forklarer Martin Hjortshøj.
Med alle de fordele, kan det være svært at forstå, hvorfor det ikke er meget mere udbredt end tilfældet er i dag. Hertil svarer Martin Hjortshøj:
- Grunden til, at mange virksomheder ikke har kastet sig ud i det med webinarer endnu, er typisk, at det giver dem sved på panden at tænke på, hvordan teknikken virker. Og det er der, FU nu kommer ind i billedet, fordi vi simpelthen sørger for det hele til webinaret. Lige fra tilmelding, opsætning og styring af chatten og til udsendelse af link til optagelsen samt efterfølgende evaluering af webinaret via VidenBarometer®.
Når virksomheden føler sig klar til det, kan de lære hele setup’et selv med god gammeldags sidemands-oplæring. Derefter kan de nøjes med fjernhjælp fra FU eller endda måske via webinarer.
- Med andre ord, så gør vi alt arbejdet for dem. Det eneste de skal, er at levere en PowerPoint, men det skal de jo oftest i forvejen – og ellers kunne vi såmænd også hjælpe dem med det, smiler Martin Hjortshøj.
Fakta om webinarer
-
Et webinar foregår online og deltagerne kan være med alle vegne fra, blot der er en internetforbindelse
-
Et webinar varer typisk en times tid
-
Der er mulighed for at deltagerne kan være med via chatten med spørgsmål, kommentarer, videndeling og erfaringsudveksling m.m.
-
Brug af hovedtelefoner er godt, men kan undværes især i enmandskontorer (eller derhjemme)
-
Webinaret optages og kan efterfølgende sendes som link til deltagerne og andre relevante personer
Vil du også have hjælp til webinarer? - så kontakt Martin eller læs mere her
Skrevet af Berit Jørgensen