Fremtiden kommer – tager du med eller bliver du hjemme?
Claus Kjeldsen kom med fremtidsudsigten på Finanssektorens Kundedag. Og der kommer til at ske noget. Ingen kan undgå det – heller ikke den finansielle sektor. For der er mega-trends, som påvirker alle.
”Hvad kommer der til at ske, som påvirker kunderne?” spørger fremtidsforsker Claus Kjeldsen retorisk, da han besøger FU på Kundedagen den 13. oktober.
Ja, dét vil de fremmødte fra flere en 40 pengeinstitutter netop gerne vide, så de kan være parate til fremtiden – og hvem vil ikke gerne høre svaret på det?
Det bliver aldrig som i de gode gamle dage!
I stedet for at drømme os tilbage til bedre tider, skal vi forholde os til megatrends. Det nytter ikke noget at benægte dem, for de kan ikke undgås på nogen måde. Mega-trends er ifølge fremtidsforskeren dét, som ikke kun påvirker din verden, men alles verden. Gode eksempler på mega-trends, som de fleste kender, er globalisering, digitalisering, aldring og urbanisering.
Produkt bliver til serviceydelse
I fremtiden handler det ikke om at eje, men om at have adgang til at bruge. Så virksomheder går fra at sælge produkter til at integrere fleksible serviceydelser, fx ligesom når bilproducenter tilbyder leasing og abonnement.
Så vi er alle i samme båd, lader det til, når vi sejler fremtiden i møde. Derfor handler det mere om, hvordan mega-trends ændrer folks adfærd, og hvordan vi i finansbranchen håndterer disse ændringer.
”I har lidt tid til at tilpasse jer,” lover Claus Kjeldsen de fremmødte fra finanssektoren, som bliver en anelse lettede ved at høre dette.
”Men det er også nødvendigt, for I får travlt, uanset… For selvom gebyrerne ikke bliver taget fra jer overnight, kommer der helt sikkert til at ske noget!”
De vigtigste faktorer og trends for pengeinstitutter
Mange store linjer blev ridset op – og trukket hen i finanssektorens perspektiv. Nu er det branchens opgave at finde ud af, hvordan de kan imødekomme disse ændringer. For det bliver aldrig som det var engang – dét kan han sige med ret stor sikkerhed.
12 tendenser, finanssektoren bør forberede sig på:
-
Virksomheder dør med hurtigere hast – hvilket kan være et problem for de pengeinstitutter, som har finansieret dem.
-
Verden bliver mere kompleks, og kunderne vælger i stigende grad løsninger, der imødekommer denne kompleksitet ved at gøre det nemmere for dem – ofte er det en løsning, hvor produktet kommer med en række services og måske betaler man efter forbrug i stedet for at eje.
-
Værdikæden har ændret sig – virksomheden ejer ikke længere hele sin værdikæde men arbejder i stigende grad sammen i mere komplekse værdinetværk.
-
”I trust my network more than I trust your brand” – Hvis ikke din virksomhed leverer svaret og løsninger, så søger kunderne i stigende grad løsninger i deres netværk.
-
Vær autentisk! Kommunikationen skal være konsistent – hvis din bank var en person, hvordan var han så at være ven med?
-
Hvordan bliver vi så relevante, at vi er en del af kundernes bevidsthed i en verden, hvor de dagligt bombarderes med 1000-vis af budskaber?
-
Online-annoncering er på vej ned – vi skal endnu tættere på, og vi skal interagere med kunderne.
-
Tænk ikke på forskellige kundesegmenter med hensyn til alder osv., for kunder finder fællesskab ud fra adfærd: Nogle folk på 60 har mere til fælles med dem på 30 end nogen på deres egen alder.
-
De færreste forventer en arv, der alligevel først udbetales, når de ikke har brug for den mere. Men alle får brug for at spare op til pensionen, for det er gode aktive år, vi lægger til vores liv med den foromtalte aldring.
-
Der kommer flere og flere singler – over halvdelen af alle måltider indtages alene…
-
Der er en individualiseringstendens, som gør, at kunder forventer personlige valg og muligheder – og hvis ikke brugertilpassede, så i hvert fald brugervenlige interfaces.
-
Analyser din kunderejse og sæt ind med service der, hvor det skaber mest værdi for kunden.
Endelig som et næsten trøstens ord efter denne omgang fremtidssnak, kunne fremtidsforskeren også fortælle, at det basale eye-to-eye stadig er vigtigt og vil forblive vigtigt.
”Så hvilke styrker er det, I har, og hvad er det I kan tage med jer?” spurgte han hen mod slutningen af sit oplæg.
Denne gang var det ikke et retorisk spørgsmål, men lagt op til videre refleksion ude i pengeinstitutterne.

Skrevet af Berit Jørgensen