Fremtidens 'kompetente rådgiver' er høj på social intelligens

Det gælder ikke kun om IQ, når det kommer til at blive en god og kompetent kunderådgiver i fremtiden. Ifølge chefkonsulent Helene W. Nickø kommer den sociale relationsskabende SQ til at have en langt større betydning.


Af Helene W. Nickø

Høj faglig finansviden koblet med stærke analytiske og matematiske evner. Sådan kunne et historisk stillingsopslag til den kompetente og eftertragtede finansrådgiver have lydt. Fremtidens stillingsopslag lyder nok nærmere: højtudviklet, proaktivt og innovativt mindset kombineret med stærke relationsevner og social intelligens.

Vi ved det jo godt.

Den digitale transformation og de konstante forandringer ændrer vores finansverden – og udtalelser om at fremtidens primære kompetencer er af social og relationel art er heller ikke ny.

Men hvad betyder det egentlig? Hvad er det, vi skal blive endnu dygtigere til i fremtiden?

På FU tager vi udspring et lidt usædvanligt sted - nemlig i kreativiteten. Ikke den klassiske produktskabende kreativitet. I stedet sætter vi fokus på den sociale kreativitet. Det vi skaber, når vi er sammen. Vores evne og vilje til at være socialt kompetente. Til for alvor at se de mennesker, vi er i blandt og skabe synteser og sociale synergier.

Vi ser den individuelle klassiske IQ glide mere og mere i baggrunden for den sociale relationsskabende SQ.

Hvad betyder social intelligens?

At være socialt intelligent handler i vores øjne om, at:

  • være bevidst om egen rolle og eget ansvar i det sociale fællesskab
  • evne kritisk refleksion over egne overbevisninger og vaner
  • kunne se muligheder og potentialer, også i svære situationer
  • besidde viljen til at turde prøve
  • være ambitiøst ydmyg.

Hvad der helt specifikt ligger i disse og andre af fremtidens ønskede kompetencer, kan du læse meget mere om i kommende artikler her på hjemmesiden.

Allerede nu kan vi dog fortælle, at vi efter sommerferien går vi i luften med endnu et hold 'Den kompetente rådgiver'. En uddannelse med 100% fokus på deltagernes sociale og relationelle kompetencer i et forretnings- og salgsmæssigt perspektiv.

Du kan læse meget mere om uddannelsen og tilmelde din deltager på hjemmesiden.

Kontakt os endelig, hvis du allerede nu er blevet nysgerrig på ’Den kompetente rådgiver’ eller vores arbejde med fremtidens kompetencer og læringsmiljø.

 

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg