Hyld fejlene!

I Broager Sparekasse har det været en øjenåbner at gå mere struktureret til læring. Tid, fokus og en ”jeg undrer mig”-tavle har gjort en mærkbar forskel.

Broager Sparekasse har egentlig altid set sig selv som en lærende organisation. Men en konkret måling af læringskulturen viste, at der var et stykke fra det, ledelsen troede til det, medarbejderne oplevede.

Målingen kastede bl.a. lys på ”nulfejlskulturen”

”Jeg har altid syntes, vi har haft en god nulfejlskultur. Den var på det niveau, den skulle være. Så det var en øjenåbner for mig, at medarbejderne syntes, det var et problem,” siger Morten Vestergaard, underdirektør i Broager Sparekasse.

Den indsigt satte gang i arbejdet med at sætte fokus på de gode ting – på succeserne og alt det, der går godt. Det handler ifølge Morten Vestergaard om tid og fokus:

”Så væltede det jo bare lige pludselig frem med gode idéer. Det med at tage sig tid til at tage den snak, det var helt fantastisk, hvilken effekt det havde.”

FU LYD om erfaringerne fra Broager Sparekasse

Hvordan italesætter man det, når man laver fejl? Hvordan man sætter tid af til læring og udvikling? Hvordan man får lederne til at påtage sig rollen som facilitator?

Lyt med og hør underdirektør Morten Vestergaard fortælle om erfaringerne og fremtiden, hvor læring er et strategisk fokuspunkt

”Jeg undrer mig”-tavlen

Læringskultur kom på dagsordenen i Broager Sparekasse, fordi de sammen med Totalbanken har deltaget i projektet ”Mindset for fremtidens kompetenceudvikling”, som Finanssektorens Uddannelsescenter og Finansforbundet står bag.

Det handler bl.a. om at bringe den viden i spil, der er i organisationen. I Broager gjorde de det ved at gøre det tydeligt, at alle ikke ved alt – og at det er ok.

De lavede bl.a. ”Jeg undrer mig”-tavlen.

”Her kunne man med en gul lap skrive, hvad man undrede sig over. To ting gik altid igen; Der var altid andre, der undrede sig over det samme – og så var der altid en kollega, der havde svaret. På den måde har vi sat fokus på, at ingen ved alt, og at det er ok – og at vi sammen kender svaret,” siger Morten Vestergaard. 

Helene Wallentin Nickø
Helene Wallentin Nickø
Chefkonsulent og specialist i organisatorisk læring
8993 3339
Nysgerrig på potentialet? Tag fat i Helene

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg