Klumme: Læring med kroppen først

Læring kommer i højere grad til at handle om sanserne, skriver chefkonsulent Helene Wallentin Nickø.

Når vi taler om læring, tænker vi ofte i teorier og bøger. Æstetiske læringsprocesser foregår, når vi lærer med kroppen, følelser og sanser. Men hvad har kroppen egentlig med æstetik at gøre?

At lære gennem sanserne 

Æstetiske læreprocesser er dem, hvor vi bruger vores sanser, følelser, kreativitet og fantasi som redskaber til læring. Det kan være gennem kunstneriske udtryksformer som musik, dans, drama, poesi, maleri eller skulptur. Eller ved mere hverdagslige aktiviteter som leg, spil, humor, fortælling eller bevægelse.

Formålet er at skabe en dybere og mere engageret forståelse af det faglige stof ved at gøre det mere levende, relevant, personligt og meningsfuldt for den lærende. 

Æstetiske læreprocesser kaldes også sansebaseret eller oplevelsesorienteret læring. Det handler om at bringe krop og sind i spil og at bruge sine kropslige erfaringer og oplevelser til at tilegne sig viden og færdigheder. At lære gennem sanserne. 

Vi bygger her på en mere holistisk forståelse af hjernen, som ikke kun er lokaliseret i hovedet, men i hele kroppen f.eks. også i nerve- og fordøjelsessystemet. 

Efter kroppen følger hjernen med

Nyeste hjerneforskning viser, at læring er en aktiv og dynamisk proces, som involverer hele kroppen og ikke kun hjernen (hovedet).

Når vi lærer, skaber vi nye forbindelser mellem vores neuroner og styrker dem gennem gentagelse, refleksion og dialog. De æstetiske læreprocesser aktiverer flere dele af hjernen og stimulerer både højre og venstre hjernehalvdel, hvilket fremmer vores evne til at huske, analysere, reflektere, kritisere, skabe og overføre det, vi har lært. 

Ved at lære med kroppen og sanserne forrest øges vores motivation, engagement, opmærksomhed og kreativitet. Vi skaber mere sociale og deltagende læringsmiljøer, hvor vi lærer af og med andre gennem interaktion og samarbejde.

Når målet er mest mulig læring, er det sociale aspekt væsentligt. 1 + giver således oftere tre eller fire gennem social læring fremfor enmandslæring. Læringen vurderes samtidig dybere, fordi der aktiveres flere sanser, hukommelseskanaler og intelligenser. Det er også med til at udvikle den kritiske og kreative tænkning, fordi det åbner for flere perspektiver, fortolkninger og udtryksformer. 

"Uanset branche eller funktion har vi gavn af at gøre noget andet en gang imellem – om ikke andet så for at gøre arbejdet mere interessant, meningsfuldt og effektivt."

Hvordan kan vi bruge æstetiske læringsprocesser på arbejdspladsen?

Æstetiske læreprocesser og sansebaseret læring bliver bl.a. brugt i skolen, når børn og unge skal lære. Men det er også en måde at lære for voksne i arbejdslivet.

Uanset branche eller funktion har vi gavn af at gøre noget andet en gang imellem – om ikke andet så for at gøre arbejdet mere interessant, meningsfuldt og effektivt. 

Her er et par konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge æstetisk læring i hverdagen på arbejdspladsen: 

  • Brug simulationer, der antager virkelighedsnære situationerf.eks. på samtaler, feedbacksituationer, kunderejse mv. 

  • Skab visuelle og taktile stilladser ved at bruge materialer, der både understøtter, minder om og skaber indre billeder. 

  • Skab fortællinger, der giver hjernen kroge og indre billeder at hænge de vigtigste pointer op på. 

  • Bevægelse sammen med refleksion skaber lagring ikke blot kognitivt, men også kropsligt. 

  • Kunst og kunstens tilgang til kreativitetAt bruge maleri, tegning eller skulptur til at visualisere, repræsentere eller abstrahere komplekse, tværfaglige eller kreative ideer eller problemer. 

  • Leg og spil kan gøre svære emner lettere, og vi kommer ofte dybere end ved simpel dialog om samme emner. 

  • Musik, sang eller rap kan bruges til at memorere, gentage eller fortolke vigtige begreber, fakta eller regler. Rytmerne giver ekstra lag til hukommelsen, og kroppen husker bedre, end vi tror. 

  • Brug poesi, litteratur eller fortælling til at udtrykke, reflektere eller diskutere personlige, etiske eller filosofiske spørgsmål. Dilemmaer kan gøres mindre sprængfarlige, når de centraliseres om f.eks. et digt og ikke direkte du og jeg. 

Læring gennem kroppen hjælper os altså med at forbinde teoretisk viden med praktisk erfaring, stimulere sanseopfattelsen og motorikken, fremme fysisk og mental sundhed, styrke sociale og emotionelle kompetencer, øge motivationen og engagementet, skabe variation og sjov i læreprocessen, samt understøtte kreativitet og problemløsning.

Alle væsentlige kompetencer nu og i fremtiden, så what's not to like? 

Seneste nyheder fra FU

Investering: 16. september 2024

Løbende læring om simple investeringsprodukter

Pension: 29. august 2024

”Jeg blev bare meget dygtigere”

Læringskultur: 19. august 2024

Klumme: Læring med kroppen først

FU: 31. juli 2024

Passion som drivkraft i 25 år