Klumme: Tips til implementering af AI

Mette Wendel Henriksen er projektleder og ansvarlig for implementering af AI på FU. Giv ansvar, afsæt ressourcer, inddrag ledelsen, del viden og gentag, lyder nogle af hendes råd. 

Generativ AI er på rekordtid blevet allemandseje. Men organisationer og individer er på forskellige niveauer, og det kræver en særlig indsats at få alle med.

Af Mette Wendel Henriksen, projektleder på FU

Du kan ikke åbne et medie uden at møde AI. Du kan ikke åbne din pc eller mobiltelefon, uden at AI byder sig til. ”Har du spurgt Copilot?” lyder det fra kollegerne, og ikonet dukker op alle steder i Microsoft-pakken.

Kunstig intelligens er en medspiller og en forudsætning i vores hverdag. Derfor er bevidsthed om implementering, mål, og hvad AI betyder for jeres organisation og medarbejdere, essentielt.

Det gælder uanset, om I er i gang, eller om I fortsat afventer udviklingen.

AI i alles hverdag

Der er stor variation i, hvordan og hvor meget danske virksomheder bruger AI – også i finanssektoren. Finansforbundet spurgte i december deres medlemmer, hvor ofte de anvender AI-teknologier eller AI-baserede værktøjer i deres arbejde*. 11 % svarer dagligt – 35 % svarer, at de aldrig har brugt det.  

Det har de nu nok. Kunstig intelligens har i årtier været en usynlig del af vores hverdag. Teknologien har hjulpet med at optimere stort og småt, men det har været en skjult teknologi.

Det er slut. Siden ”generativ AI” anført af ChatGPT bragede gennem lydmuren, er AI blevet allemandseje. En ny teknologi, du skal se som en ven, og som – måske, måske ikke – kommer til at påvirke din dagligdag.

"Som organisation synes vi, at vi har et ansvar for at klæde alle vores medarbejdere på til både selv at anvende den nye teknologi og til at fungere som sparringspartnere på mange niveauer."

På forkant på alle niveauer

På FU er en af vores fornemmeste opgaver at være på forkant med den udvikling, der betyder noget for danske pengeinstitutter. Så vi har været nysgerrige på AI længe. Hvordan bruger vi mulighederne i vores egen organisation – og hvordan kan vi støtte udviklingen i sektoren?

I starten fandt de særligt interesserede på FU hinanden, men hurtigt blev arbejdet formaliseret med en styregruppe og et hold AI-ambassadører, der har til opgave at være nysgerrige og dele deres viden og læring. Alle medarbejdere fik Copilot-licenser, og vi lancerede e-learning om generativ AI og en FU-promptguide.

Hos os gik udviklingen i mange tempi: Nogle medarbejdere var fyr og flamme og havde brug for retningslinjer. Andre gravede sig ned i kaninhuller i deres forsøg på at bringe en umoden teknologi i spil. Mange fortsatte, som de altid havde gjort.

Blandt vores medlemmer var situationen den samme: Nogle nedsatte taskforces og dedikerede udviklingsteams. Mange fortsatte, som de plejede.

Kom i gang med Copilot er en praksisnær uddannelse, hvor deltagerne bl.a. får indblik i de mest relevante steder at bruge teknologien. Uddannelsen blev startet op med et pilothold, hvor pladserne blev revet væk.

Læs mere om uddannelsen Læs mere om uddannelsen

Fokus på træning og viden

Hvordan står man klar som læringspartner for en sektor med så forskellige behov? Ved indgangen af 2025 er vi ikke i tvivl om, at alle kommer til at forholde sig til teknologien før eller siden. Vores rolle er at sparre, støtte og udvikle der, hvor virksomhederne er.

Det gør vi med e-learning til de nysgerrige og det praksisnære kursus Kom i gang med Copilot til dem, der er klar, men ikke selv kaster sig ud i det. De er blandt de 83 %, der i Finansforbundets undersøgelse siger, at de mangler træning i brugen af AI.

Derudover taler alle vores dygtige chefkonsulenter AI og potentiale med deres deltagere. Fordi det bobler derude.

Ansvar internt og eksternt

Som organisation synes vi, at vi har et ansvar for at klæde alle vores medarbejdere på til både selv at anvende den nye teknologi og til at fungere som sparringspartnere på mange niveauer.

Rammerne kom ret hurtigt på plads. Nu går vi til vores arbejde med AI med tre mål for øje: Vi vil spare tid. Vi vil styrke kvalitet. Vi vil bringe data klogt i spil.

Det vil I måske også …? Så kan det være, I kan finde inspiration i vores tilgang. Omdrejningspunktet for vores arbejde med generativ AI er Copilot, der er en Microsoft-forudsætning for mange og bliver bedre og bedre for hver dag. Derfor har vi taget udgangspunkt i at introducere dén teknologi for alle på FU – og implementeringen er en fortløbende proces.

Tips til at komme godt i gang med Copilot

  • Giv ansvar: Nogen skal have bolden.
  • Ressourcer: Implementering tager tid, og teknologien udvikler sig med lynets hast – det kræver noget at følge med.
  • Find alliancer – evt. med en ekstern partner. Hos FU samarbejder vi med det digitale bureau Klean Group om flere af vores løsninger.
  • Hands on og nye vaner: Stort og småt – introducér teknikken, lav Copilot til fast faneblad og motivér til, at alle sætter tid af til at snuse til teknologien og beslutter sig for graden af indsats.
  • Læring: Video med introduktion til teknik, deling af god e-learning og anden viden.
  • Videndeling: Nyheder på intranettet med fast frekvens, workshops (med plads til spørgsmål!), vejledning, 1:1 sparring fra AI-ambassadører.
  • Prompting: Fra promptguide til brug internt og eksternt til introduktion til, hvordan man opretter Copilot-agenter.
  • Udvid horisonten: Intern deling af viden fra verden omkring os.
  • Gentagelse: Budskaberne gentages igen og igen og igen på alle niveauer.
  • Retningslinjer og forventninger: Tydeliggør, hvad medarbejderne må og ikke må – og hvad der forventes af dem. Skal de eksperimentere, uddanne sig eller have et vist niveau?
  • Inddrag ledelsen: Klæd lederne på til at være nysgerrige på deres medarbejderes brug af teknologien.
  • Brug de gode historier og eksempler, som medarbejderne kan identificere sig med og få inspiration fra.

* Medlemsundersøgelse af Epinion for Finansforbundet december 2024 – 1.639 respondenter.  https://finansforbundet.dk/dk/vidensbank/vidensbank-arkiv/ai-paa-arbejdspladsen/

Mette Wendel Henriksen

Nysgerrig på AI? Tag fat i Mette.

Mette Wendel Henriksen

Kunde- og markedsafdelingen

8993 3387

mwh@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg

Tech: 16. december 2024

Klumme: Tech som topprioritet

Ledelse: 11. december 2024

Uddannelse til regenerative ledere

Digital: 27. november 2024

Få kørekort til Copilot