Meget tilfredse og loyale kunder i pengeinstitutterne

Finanssektorens Uddannelsescenter har i samarbejde med analysefirmaet Dataminds gennemført Danmarks største benchmarkundersøgelse af kundetilfredshed og loyalitet i den finansielle sektor – Finanssektorens KundeBenchmark 2014. 40 pengeinstitutter har deltaget, og undersøgelsen er baseret på over 27.000 svar fra privat- og erhvervskunder.

Både små, mellemstore og store pengeinstitutter har deltaget i undersøgelsen. Samlet opnår de et kundetilfredshedsindeks på 81 blandt privatkunder (på en skala fra 0-100) og 74 blandt erhvervskunder. Et udtryk for, at kunderne generelt er meget tilfredse med deres pengeinstitut. Tilsvarende ligger loyaliteten højt.

I en tid hvor sektoren ofte får negativ omtale i medierne er det desuden meget glædeligt, at undersøgelsen viser, at kunderne i høj grad oplever deres pengeinstitut som værende meget troværdigt. Det samlede indeks på troværdighed ligger på 86 blandt privatkunder og 81 blandt erhvervskunder. 

Alle deltagende pengeinstitutter har i september modtaget en rapport med egne resultater og benchmark. Rapporten giver indsigt i, hvordan kunderne oplever pengeinstituttet.

På et seminar om ”Kunden i fokus” den 3. december blev resultaterne fra undersøgelsen desuden præsenteret. Her kårede vi de pengeinstitutter, der har opnået den højeste kundetilfredshed inden for forskelige kategorier.

Der blev uddelt priser til:

  • Sønderhå-Hørsted Sparekasse for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt privatkunder i gruppen af mindre pengeinstitutter
  • Middelfart Sparekasse for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt privatkunder i gruppen af mellemstore pengeinstitutter
  • vestjyskBANK for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt privatkunder i gruppen af store pengeinstitutter
  • Rønde Sparekasse for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt erhvervskunder i gruppen af mindre pengeinstitutter
  • Middelfart Sparekasse for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt erhvervskunder i gruppen af mellemstore pengeinstitutter 
  • Arbejdernes Landsbank for at opnå den højeste kundetilfredshed blandt erhvervskunder i gruppen af store pengeinstitutter

Stort tillykke til alle vinderne.

Vi glæder os til i 2015 igen at tilbyde vores medlemmer gratis at deltage i Finanssektorens KundeBenchmark og at kåre vinderne for 2015. 

 

Lidt mere om Finanssektorens KundeBenchmark 2014

Finanssektorens KundeBenchmark er et tilbud om gratis at deltage i en kundeundersøgelse med benchmarking. Undersøgelsen gennemføres af Finanssektorens Uddannelsescenter i samarbejde med analysefirmaet Dataminds.

Dataindsamlingen er gennemført i perioden fra 18. til 31. august 2014. Kunderne er blevet inviteret til at deltage i undersøgelsen via netbank.

39 pengeinstitutter har deltaget i undersøgelsen blandt privatkunder. Samlet har 25.088 privatkunder fra pengeinstitutterne deltaget i undersøgelsen.

20 pengeinstitutter har deltaget i undersøgelsen blandt erhvervskunder. Samlet har 2.183 erhvervskunder fra pengeinstitutterne deltaget i undersøgelsen.

Den digitale generation vil have mennesket tilbage i banken

Læs mere Den digitale generation vil have mennesket tilbage i banken

Få en smagsprøve på ny lederuddannelse

Læs mere Få en smagsprøve på ny lederuddannelse

Ny modulopbygget salgslederuddannelse lanceres januar 2016

Læs mere Ny modulopbygget salgslederuddannelse lanceres januar 2016

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg