Ledere får inspiration med hjem fra London

Netop kommet op fra en undergrundsstation, finder Nils Elmark ud af, hvilken vej de skal for at komme til næste stop på London-turen.
Holdet som begyndte på Master i Ledelse (MiL) i 2016, tog her i november en tur til London i forbindelse med modulet om innovation og forretningsudvikling. Læs her, hvad de fik ud af sådan en tur.

I november drog MiL-holdet, der startede på uddannelsen for et år siden, til London for at arbejde med innovation og forretningsudvikling. Undervisning og træning i innovationsmetoder har på tidligere hold været gennemført i Skanderborg krydret med forskellige oplæg om, hvor sektoren og udviklingen generelt bevæger sig hen.

”Formålet med at flytte undervisningen til London er, at byen og dens oplevelser og oplæg derfra, giver en fantastisk indsigt i og forståelse for tendenser og påvirkninger. Den giver inspiration til at tænke innovativt,” fortæller Pernille Bech Hansen, som er uddannelsesansvarlig for Master i Ledelse på FU.

Pernille Bech Hansen og Peter Jensen fra FU har arrangeret turen til London, hvor innovationskonsulent Julie Kjær-Madsen og consulting futurist Nils Elmark (der delvist bor i London) stod for en stor del af programmet.

Dagene bød på undervisning og træning i innovationsmetoder såsom aktiv nysgerrighed, design-tænkning, meaning making, ideation, concepting, prototyping, bizz case, pitch og hverdagsinnovation.

”Det, der stadig står tydeligt for mig, er de ret stærke koncepter, som deltagerne udviklede på så kort tid,” fortæller Julie Kjær-Madsen, som stod for undervisningen og træning i innovationsmetoder, mens de var i London.

Herudover oplevede de forskellige lokale valutaer, finansdistrikter, iværksættermiljøer og kiggede forbi forskellige banker, heriblandt Metro Bank, hvor de oplevede, hvordan de møder deres kunder og for eksempel har åbent alle ugens 7 dage.

To af deltagerne er blevet interviewet om deres oplevelse med at tage til London sammen med MiL-holdet.

 

Den gode idé

”London er et globalt finansielt centrum med en høj koncentration af finansielle kompetencer og jobs. Og det ligger tæt på os. Så det giver god mening at tage til London på en uddannelse for finansielle ledere, der søger inspiration,” mener Steen Ejerskov, Chef for Monetær Politik og Internationale Relationer i Nationalbanken.

MiL-holdet besøgte Metro Bank, som er meget populær blandet kunderne. De holder åbent alle ugens 7 dage.

Han bemærkede en tydelig energi og dynamik i miljøerne indenfor fintech, hvor flere af dem æder sig ind på lunser af de etablerede bankers forretning. I forhold til modulets tema om innovation og forretningsudvikling blev han også meget inspireret:

”Konkret var det rigtigt interessant at opleve, hvor langt man kan nå på kort tid med en ny forretningsidé, når man har en god model til idé-generering, sparring og vedholdenhed. Det tog jeg med mig fra Julie Kjær-Madsen, hvis praktiske udviklingssprint virkelig krydrede opholdet.”

Disruption rykkede tæt på

John Nielsen, souschef for Privat, Spar Nord i Randers mener også, at det var en god idé at sende MiL-holdet ud af huset til London:
”Det at komme ud i de fysiske rammer, som det hele handler om – det, at man oplever det og ser det ved selvsyn… Det er bedre end at sidde på skolebænken herhjemme.”

John Nielsen var især betaget af at komme ud og opleve de miljøer, hvor unge udviklede forretningsidéer. Der er over 200 iværksættermiljøer i London, og et af dem de besøgte på turen finansieres og drives af en af landets store banker.

”Der er simpelthen store banker som poster penge i de der unge mennesker i Mickey Mouse-bluser, som er fuldstændig ligeglade med, hvad man har gjort hidtil.”

Det fik John Nielsen til at reflektere og være lidt eftertænksom:

”Det gjorde et kæmpestort indtryk på mig, at det med disruption rykkede så tæt på. Der sidder SÅ mange mennesker og udvikler på en virkelighed, som vi ikke kender i dag. Og det bliver morgendagens hverdag. Vi var nogle stykker, som talte om at vi i Danmark metaforisk står på en banegård, og vi ved ikke rigtigt om toget er kørt forbi eller om vi kan nå at komme med?”

Pernille Bech Hansen

Vil du høre mere?

Pernille Bech Hansen

Ledelse, salg & strategi

8993 3352

pbh@finansudd.dk
Peter Jensen

Vil du høre mere?

Peter Jensen

Ledelse, salg & strategi

8993 3570

pej@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg