Når erhvervsrådgiveren ved mere end kreditafdelingen
KLUMME: Ræk ud til de erhvervsrådgivere, der ved noget om bæredygtighed, lyder opfordringen til landets kreditafdelinger fra Thomas Plum, afdelingschef i Bolig, Kredit & Erhverv.
Erhvervsrådgivere fra hele landet og fra både store og små pengeinstitutter strømmer til uddannelsen i bæredygtig kundedialog. Mine kolleger og jeg har i skrivende stund undervist mere end 250 erhvervsrådgivere i bæredygtighed og hvad den grønne omstilling betyder for rådgivningen af erhvervskunderne.
Jeg har lært en masse. For det første at bæredygtighed og ESG er kommet for at blive. For det andet, at det i høj grad påvirker virksomhederne – store som små. Blandt andet derfor har Finanstilsynet særskilt adresseret bæredygtighed og ESG i ledelsesbekendtgørelsen. Det var jeg måske ikke helt bevidst om, da jeg arbejdede som Kreditchef, men nu er jeg blevet meget klogere.
Bæredygtighed på dagsordenen
De rådgivere, der har gennemført uddannelsen, er blevet klædt på til at have bæredygtighed på dagsordenen, når de afholder kundemøder.
Udbyttet af disse kundedrøftelser er bl.a. styrket viden om kunderne og deres virksomheder, et tættere bånd mellem kunde og erhvervsrådgiver – og mersalg.
Rådgiverne kommer ganske enkelt tættere på kunden og øger dermed sin mulighed for at blive betragtet som en sparringspartner fremfor en leverandør, hvor man alene forhandler pris og vilkår.
Rådgiverne bliver ikke specialister af at tage uddannelsen. De bliver generalister indenfor bæredygtighed, men vi kan se på evalueringerne, at de får så meget viden om emnet, at de føler sig som specialister.
Succeshistorier fra virkeligheden
Vi hører rigtig mange succeshistorier fra de erhvervsrådgivere, der har brugt det, de har lært, til at tage en dialog om bæredygtighed med kunderne.
Nogle kunder har været langt fremme og gladelig fortalt om det de gør. Den viden gør rådgiveren endnu klogere, og indsigten kan hun eller han bruge i det næste kundemøde eller videreformidle til kollegerne i afdelingen.
Dermed får alle en større viden om emnet.
Andre kunder har ingen viden om bæredygtighed, men er blevet hjulpet i gang af erhvervsrådgiveren.
Alle virksomheder bliver påvirket
Selvom der fortsat er begrænset lovgivning på området og den lovgivning, som eksisterer, primært vedrører store virksomheder, bliver alle virksomheder påvirket igennem værdikæderne.
Er du underleverandør til en større virksomhed bliver du påvirket af de lovkrav den større virksomhed er omfattet af. Er du indenfor byggeri, bliver du omfattet af reglerne omkring nybyggeri, som træder i kraft 1. januar 2023.
Jo før virksomhederne kommer i gang med bæredygtighed des bedre er de rustet til fremtiden. Hertil kommer, at bæredygtighed ser ud til at have en positiv effekt på en af tidens store udfordringer, udfordringen med at skaffe og fastholde kompetente medarbejdere.
Krav til grøn omstilling forsvinder ikke i krisetider
En anden vigtig pointe er, at selvom virksomhederne står overfor rigeligt andre udfordringer med stigende priser og generel usikkerhed på alle parametre, forsvinder bæredygtighedsdagsordenen ikke.
Grøn omstilling er nu og i fremtiden en forudsætning for at drive en sund virksomhed.
Kredit skal med
Igennem uddannelsen har vi flere gange oplevet rådgivere, der beklagede sig over, at deres kreditafdeling ikke forstod vigtigheden af bæredygtighed. For rådgiveren betyder det, at de ikke føler, at de kan sparre med kreditafdelingen om emnet.
Vi skal have kredit med og gerne på omgangshøjde med erhvervsrådgiverne. Det er de ikke i dag. På trods af, at arbejdet med at implementere bæredygtighed i kreditindstillingen er igangsat i kreditafdelingerne.
Jeg opfordrer til, at kreditafdelingerne rækker ud efter nogle af de erhvervsrådgivere, der har gennemført bæredygtig kundedialog således, at deres store viden inddrages og udnyttes.