Når kredit ikke kan få armene ned
Lars Blak Pedersen, kreditdirektør i Sparekassen Djursland er glad og tilfreds med kreditafdelingens arbejde med læringskultur. Når han ser tilbage på forløbet, er han ikke i tvivl om, at det har gjort en varig forskel.
”Jeg har siddet i kredit i næsten 40 år, og jeg har aldrig været med til sådan noget.” I Sparekassen Djursland har kreditafdelingen brudt barrierer ned i arbejdet med læringskultur.
Kredit er både vigtigt og komplekst. Derfor er god, klar og tydelig kommunikation mellem kredit og afdelinger mange steder en udfordring. Det var det også i Sparekassen Djursland.
Så da alle ledere i sparekassen blev bedt om at arbejde med læringskultur, var Lars Blak Pedersen, kreditdirektør i Sparekassen Djursland, ikke i tvivl.
”Jeg vidste, at vi skulle gøre noget i forhold til afdelingerne. For her havde vi nogle udfordringer med at få vores budskaber helt igennem. Det var ikke altid lige nemt,” siger han.
”Hvad vil I have?”
Lars Blak Pedersen og alle hans lederkolleger i sparekassen var med på forløbet ”Læringskultur og trivsel”. De skulle i den forbindelse eksperimentere med læring i hverdagen og prøve at gøre små ting på en ny måde.
I kreditafdelingen blev de enige om at se på deres kommunikation.
Sparekassen Djursland fik en ny kreditpolitik i januar. Det skulle alle rådgivere vide, og det var en oplagt anledning til at arbejde med formidlingen på en ny måde.
”Eksperimentet” blev en brugerundersøgelse, hvor kredit spurgte rådgiverne, hvad de gerne ville have, hvad de havde brug for at vide – og hvordan de gerne vil informeres.
Det havde de aldrig gjort før.
Overvældende modtagelse
”Jeg har siddet i kredit i næsten 40 år, og jeg har aldrig været med til sådan noget,” siger Lars Blak Pedersen
Kreditafdelingen brugte inputtet fra brugerundersøgelsen til at tage dialogen med afdelingerne på en ny måde. Det blev kickstartet på to stormøder – et med region øst og et med region vest.
Modtagelsen var nærmest overvældende, fortæller Lars Blak Pedersen:
”Jeg kan ikke få armene ned. Vi fik så god feedback på den nye tilgang. Det gav virkelig noget til os. Vi havde gjort noget, de ikke havde forventet, og det var lykkedes."
Rulleordning i kredit
Den gode feedback på de nye metoder har sat noget i gang. Lars Blak Pedersen fortæller, at de i kredit nu fokuserer mere på at være til stede.
De første møder var planlagte og handlede om specifikke emner. Men det bliver de ikke fremadrettet.
”Vi laver en rulleordning, så vi kommer ud en gang i kvartalet med forskellige personer. Vi vil besøge afdelingerne blot for tilstedeværelsens skyld. Hvis de vil have os ind, selvfølgelig,” siger han og smiler.
Farvel til barrierer
Når Lars Blak Petersen ser tilbage på forløbet om læringskultur, er han ikke i tvivl om, at det har gjort en varig forskel.
”Det har rykket rigtig meget, og vi får fed feedback. Én ting er den feedback, mine kolleger får med det samme, når de er ude. Men jeg sender også en mail bagefter og spørger ind til mødet. Så jeg kan dele det med dem, der har været derude,” siger han og fortsætter:
”Den feedback er altid positiv. De synes, det er rart, at vi kommer ud. De synes, at det bryder barrierer ned mellem ”dem” og ”os”.”