Når kunden er i kittel eller kedeldragt

FU har undersøgt, hvordan virksomhedsejerne i mindre lokale erhvervsdrivende oplever rådgivningen i deres pengeinstitut. Resultatet er nu samlet i en publikation, som også giver bud på, hvad du som rådgiver og pengeinstitut kan gøre for at skabe en god relation til de kunder, som sætter sig lidt mellem to stole. Er de privat- eller erhvervskunder?

Søren Laursen, direktør for FU, siger: 

- 85% af de danske virksomheder har under 10 ansatte. De udgør en risiko for pengeinstituttet især i opstarten, men også nye indtjeningsmuligheder på sigt. FU igangsatte undersøgelsen for at finde ud af, hvordan institutterne bedst kan håndtere virksomhedsejerne i mindre lokale virksomheder.

 

Medlemmerne har nu adgang til hele publikationen 'Lokalt Erhverv – Mulighed eller risiko?' enten online eller i trykt udgave.

Tør du høre kundens opfattelse af pengeinstituttet?

Når man læser publikationen bliver det tydeligt, at kundeforholdet mellem mindre lokale erhvervsdrivende og pengeinstituttet opleves som problematisk Den lille erhvervsdrivende er sjældent en attraktiv kunde for pengeinstituttet. Og ofte føler de sig ikke særlig godt behandlet af deres pengeinstitut.

Der kan være mange årsager til, at kunden ikke er superattraktiv for pengeinstituttet, men konklusionen i publikationen er, at hvis rådgiveren forstår at håndtere relationen konstruktivt, kan det på sigt blive til en god kunde for pengeinstituttet.

- Denne publikation giver rådgiverne mulighed for at se det fra kundens vinkel, fortæller Søren Laursen.

- I publikationen fortæller en flok små erhvervsdrivende deres version af at være kunde i et pengeinstitut. Enhver sag har naturligvis flere sider. I denne publikation kan du få indblik i kundens - råt for usødet.

Hjælp til at få det bedste ud af de små lokale virksomheder

Publikationen er udarbejdet i samarbejde med antropologerne fra MADE og bygger på dybdeinterviews af en række lokale erhvervsdrivende. Formen er den samme som i sidste års publikation ’Generation Z’ og beskriver kundernes personlige syn og udsagn. Desuden er der en række løsningsforslag til at implementere i rådgivningen, så det bliver en frugtbar relation.

Søren Laursen opfordrer medlemmerne af FU til at læse publikationen som et oplæg til debat i virksomheden ud fra spørgsmålet: Får I det bedste ud, af de små lokale erhvervsdrivende?


Sådan får du mere viden om private erhvervsdrivende som bankkunder

Vi publicerer løbende flere nyheder på området. Se også kurset Fra privat til erhverv, der udbydes via kompetencepuljen. Kurset klæder netop dine rådgivere på til at rådgive mindre lokale erhvervsvirksomheder.

God fornøjelse! 

Dialogmøde om Finans Trainee skærper fokus på hverdagen

Læs mere Dialogmøde om Finans Trainee skærper fokus på hverdagen

Den kompetente rådgiver er en god investering, hvis du ønsker effekt

Læs mere Den kompetente rådgiver er en sikker investering, hvis du ønsker effekt

Sæt fokus på pension

Læs mere Sæt fokus på pension

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg