Nye EU-krav til AI-kompetencer
Billede genereret med Copilot. Bruger du Copilot eller anden AI, når du er på arbejde, skal du nu leve op til kompetencekrav fra EU.
Du skal have kompetencerne, hvis du skal bruge teknologien. Så enkel er reglen, når første del af EU’s AI-forordning træder i kraft 2. februar.
Alle, der bruger AI på jobbet, skal have ”tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder”. Det er virkeligheden, når første del af EU’s AI-forordning træder i kraft 2. februar.
Kravet gælder, uanset hvilken AI du bruger, og hvad du bruger den til.
”Det er et krav, der rammer alle ansatte i virksomheder, som anvender AI på virksomhedens vegne,” siger Thit Larsson Holmbo, der er chefkonsulent på Finanssektorens Uddannelsescenter (FU), og fortsætter:
”Det er ret enkelt. Hvis du anvender AI i dit arbejde, skal du have de rette kompetencer. Uanset om du bruger Copilot til at forberede dig, eller du bruger specialiserede AI-systemer i dine vurderinger, for eksempel ved kreditgivning.”
Thit Larsson Holmbo har beskæftiget sig indgående med de nye krav i EU’s Artificial Intelligence Act (AIA). Den blev vedtaget i 2024, og bestemmelserne kommer til at gælde drypvist.
”Allerede fra den 2. februar i år gælder de fem første artikler i forordningen. Her er forordningens artikel fire, kompetencekravet, det, der lige nu kommer til at fylde mest i pengeinstitutterne og resten af dansk erhvervsliv,” siger Thit Larsson Holmbo.
Krav om kendskab til risici
Så er det store spørgsmål, hvilke kompetencer man skal have. Svaret afhænger af, hvordan man bruger AI, fortæller Thit Larsson Holmbo.
”Kravet om kompetencer stiger i takt med kompleksiteten i brugen af AI. Men alle, der bruger AI, skal have en grundlæggende forståelse for teknologien og de risici, der er ved at bruge den,” siger hun og fortsætter:
”Det betyder for eksempel, at du skal forstå, hvorfor Copilot eller ChatGPT svarer, som de gør. Du skal også vide, hvornår du kan bruge svaret, og hvilken risiko der er forbundet med det.
Derudover betyder kompetencekravet, at medarbejdernes færdigheder skal afspejle udviklingen i AI. Det er altså ikke nok, at en medarbejder modtager ét kursus i AI én gang.
Grundlæggende kompetencer på plads
Formålet med AI Act er, at vi alle skal kunne anvende AI trygt og være trygge ved den måde, virksomheder anvender AI, også når virksomhederne anvender AI på os. Det er der stor forståelse for i de danske pengeinstitutter, understreger Thit Larsson Holmbo. Men hvordan man lever op til kravene, kan godt sætte de ansvarlige grå hår i hovedet.
”Derfor arbejder vi på højtryk sammen med sektoren på ny e-learning, der sikrer, at alle medarbejdere kan opnå de helt grundlæggende, sektorrelevante AI-kompetencer. Den er basis. Herudover udvikler vi ekstraordinære tilbud, som hjælper med at sikre, at også brugere af mere kompleks og risikofyldt AI kan opfylde kompetencekravet,” siger hun.