Pensionsdagen skærper fokus på pension

På søndag er der en ekstra time i døgnet – den kan med fordel bruges på at få set pensionsopsparingerne efter i sømmene. Mange sidder klar ved telefonen. Gør du? Afdelingsleder for Pension Pernille Schwartz fortæller her om, hvorfor det er så vigtigt at fokusere på pension – også i bankerne.

25 timer i et døgn er en god lejlighed til at få dine kunder til at give deres pension et ekstra tjek.

For andet år i træk sætter branchen fokus på pension den 30. oktober – den dag hvor der er 25 timer i døgnet. For de fleste borgere er pension og især de forsikringsordninger, der er tilknyttet deres ordninger, ikke et område, som får meget opmærksomhed i løbet af året. Pensionsdagen er derfor introduceret for at få fokus på området. Sidste år benyttede op til 200.000 danskere sig af den ekstra time til at tjekke blandt andet PensionsInfo.

 

Rådgiverens ansvar at orientere kunder om muligheder

Pension er sammen med fast ejendom de to største opsparinger, vi danskere har. Derfor er det vigtigt, at kunderne sætter mere fokus på området. Som rådgiver er det dit ansvar for at holde dine kunder orienterede om de muligheder, der er for at justere og tilpasse opsparing og dækninger i forhold til deres individuelle behov.

 

Mange ændringer kræver løbende justeringer

Der har været mange reformer og ændringer på netop pensionsområdet de seneste år, herunder blandt andet:

  • Begrænsning på indbetaling til ratepension
  • Ophør af fradrag for indbetaling til kapitalpension
  • Intet fradrag for indbetaling til aldersopsparing
  • Senere alder for mulig tilbagetrækning

Desuden er der i 2025-planen lagt op til flere ændringer på området.

Alt sammen områder, som reducerer tilliden til pensionsopsparing og risikerer at dæmpe lysten til at spare op. En ond cirkel, der kan få ganske alvorlige konsekvenser for mange kunder, hvis de ikke får rettet blikket mod deres pensionsforhold og søger løbende rådgivning.

 

Sæt fokus på pensionsdøgnet i din virksomhed

Herfra vil vi gerne opfordre til, at også pengeinstitutter markedsfører Pensionsdøgnet for at skabe opmærksomhed omkring dette vigtige emne, der berører alle danskere. Jo før man får overblik over muligheder og behov, jo bedre kan man tilpasse sine ordninger og sørge for at supplere i god tid, hvis der er behov for det.

 

Få succes med jeres pensionsrådgivning

Mens nye indgreb på den ene side gør pensionsordninger mindre gennemskuelige, så øger det omvendt også behovet for rådgivning. Og pension er en oplagt mulighed for at invitere kunden til dialog. Men paradoksalt nok vi ved også, at der skal meget til at fange kundernes interesse for området.

 

God pensionsrådgivning stiller krav til rådgiverne, såvel fagligt som kommunikativt

Hos FU tilbyder vi blandt kompetencemåling, der hurtigt kan skabe overblik over, om der er behov for et fagligt løft af rådgiverne. Derudover tilbyder vi skæddersyede forløb, som sammensættes ud fra jeres mål og behov. Efter et forløb kan vi måle udviklingen på de resultater, vi sammen skaber.

Kontakt Claus Godt Hansen eller Pernille Schwartz, hvis du vil høre mere, om hvordan vi kan hjælpe jer til at øge bundlinjen på området pension.

Fra irritation til innovation

Læs mere Fra irritation til innovation

Ny trainee-uddannelse for bachelorer

Læs mere Bachelor-trainee

CEO Søren Laursen i Magasinet Finans

Læs mere CEO Søren Laursen i Magasinet Finans

Seneste nyheder fra FU

Pension: 21. februar 2025

”Jeg elsker pension”

Kundefokus: 30. januar 2025

"Kundefokus" vinder genklang

Lovpligtig læring: 30. januar 2025

Nye EU-krav til AI-kompetencer

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg