Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg

Særligt én ting er lavthængende frugt, der kan øge kundetilfredsheden markant, siger projektleder Maria Krab Wissing.

Kundetilfredsheden blandt de små og mellemstore pengeinstitutter er fortsat høj. Men der er er stort potentiale og lavthængende frugter, viser Finanssektorens KundeBenchmark 2024.

Rådgivere med indsigt i kundernes virkelighed løfter kundernes tilfredshed med deres pengeinstitut. Det gælder både privat- og erhvervskunder, viser tallene fra Finanssektorens KundeBenchmark 2024, der netop er blevet offentliggjort.  

”Rådgiveren spiller en stor rolle for kundernes tilfredshed. Den gode relation til egen rådgiver er det, flest angiver som grund til, at de vil anbefale deres pengeinstitut til andre,” siger Maria Krab Wissing, der er projektleder på FU og står bag undersøgelsen. 

Især rådgivernes niveau af viden betyder noget. For erhvervskunder er branchekendskab et vigtigt parameter. Men derudover er erhvervsrådgiverens evne som sparringspartner noget, der gør en stor forskel for kunderne. 

”Når rådgiverne f.eks. kan sparre med virksomhederne om aktuelle muligheder og udfordringer i den grønne omstilling, skaber det øget tilfredshed. Kunderne får mere, end de forventer, og dét honorerer de,siger Maria Krab Wissing. 

Fakta om Finanssektorens KundeBenchmark 

Finanssektorens KundeBenchmark er en kundetilfredshedsundersøgelse med benchmarking til sektoren 

17 mindre og mellemstore pengeinstitutter deltog i årets undersøgelse, hvor ca. 30.000 privat- og erhvervskunder evaluerede deres pengeinstitut. 

De deltagende pengeinstitutter modtager en rapport med egne resultater og benchmark til sektoren.  

Finanssektorens Uddannelsescenter står bag den årlige undersøgelsei samarbejde med analysevirksomheden Dataminds. 

Tilfredse kunder, men plads til vækst 

Helt generelt er kunderne i de mindre og mellemstore pengeinstitutter tilfredse.  

På et indeks fra 0 til 100 er det samlede kundetilfredshedsindeks på 81 blandt privatkunder og 79 blandt erhvervskunder. Privatkundernes tilfredshed ligger på niveau med sidste år – og erhvervskunderne er faktisk blevet lidt mere tilfredse end i 2023.  

Men der er stadig uudnyttede potentialer. Det handler om proaktivitet – og det er langtfra første gang, det emne kommer på banen i kundebenchmarket 

”Kunder, der anbefaler deres pengeinstitut på grund af en proaktiv rådgivning, er markant mere tilfredse end gennemsnittet. Den gennemsnitlige tilfredshedscore er helt oppe på indeks 91. Når den uopfordrede kontakt bliver oplevet som relevant, ser vi altså her et uudnyttet potentiale. Igen i år, fristes jeg til at sige,” siger Maria Krab Wissing og fortsætter: 

”Den snak tager vi med de deltagende pengeinstitutter, når de får deres tilbagemelding. Hvordan kommer de i gang? Hvilken adfærd ønsker de at se fra den enkelte rådgiver? Proaktivitet er en lavthængende frugt, der gør en stor forskel for den enkelte kunde.” 

Dashboard giver dybere indsigt 

En vigtig del af at forstå og forbedre kundetilfredsheden er at bruge data godt. De deltagende pengeinstitutter har adgang til et dashboard, hvor de kan dykke endnu dybere ned i egne resultater og sammenligne dem med andre i sektoren. 

Dashboardet giver mulighed for at se resultater for specifikke kundesegmenter og filialer eller lave analyse af kundernes kommentarer. Det bliver et operationelt værktøj, og kunderne har virkelig taget det til sig,” fortæller Maria Krab Wissing.   

Sådan omsætter I data til adfærd 

Hvordan omsætter I tallene til konkret adfærd? I den forbindelse vigtigt at gøre sig en række overvejelser før og efter dataindsamlingen. F.eks.: 

  • Hvordan skal resultaterne kommunikeres ud i organisationen? 

  • Hvad viser tallene ikke, og hvordan kan vi være nysgerrig på dette? 

  • Hvad er oplevelsen hos kunder, der ikke er så tilfredse – hvordan lærer vi af deres oplevelse? 

  • Hvad gør de filialer (og rådgivere), der ligger bedst helt konkret? 

  • Hvordan spotter vi de bedste ambassadører i hverdagen – og hvordan lærer vi af dem? 

  • Hvilke tanker gør vi os om konkrete handlinger, der kan understøtte en positiv udvikling på resultaterne det kommende år? 

  • Hvordan sikrer vi medarbejderinvolvering og ejerskab af de tiltag, der sættes i gang? 

  • Hvad vil vi gerne have, at resultaterne viser næste år? 

Maria Krab Wissing

Vil du høre mere?

Maria Krab Wissing

Ledelse, salg & strategi

8993 3212

mkw@finansudd.dk

Seneste nyheder fra FU

Uddannelse: 19. december 2024

Populære uddannelser får makeover

Kundetilfredshed: 17. december 2024

Rådgiveren og indsigt afgør kundernes valg

Tech: 16. december 2024

Klumme: Tech som topprioritet

Ledelse: 11. december 2024

Uddannelse til regenerative ledere

Digital: 27. november 2024

Få kørekort til Copilot

Ledelse: 21. november 2024

Forskning viser regenerativt potentiale