Stor tilstrømning til lederuddannelse
Action-learning er helt centralt på FU’s Master i Ledelse. Deltagerne arbejder med aktuelle problemstillinger fra hverdagen, og det skaber mening og værdi – ikke mindst i en coronatid.
Den danske finanssektor skruer ikke ned for ambitionerne på vegne af deres ledere i en usikker tid. Tværtimod.
Det viser tilmeldingerne til FU’s Master i Ledelse, der kan melde om rekordstor tilstrømning til det seneste hold. 20 erfarne ledere startede i november op på lederuddannelsen.
Action-learning skaber værdi
”Action-learning” er et nøglebegreb på den populære uddannelse.
Kort fortalt betyder action-learning, at deltagerne løbende arbejder med de aktuelle ledelsesmæssige opgaver og udfordringer, de sidder med i deres hverdag, fortæller chefkonsulent Pernille Bech Hansen, der sammen med chefkonsulent Peter Jensen står for uddannelsen.
”Vi fokuserer på action-learning, fordi vi ved, at deltagerne lærer bedst ved at bruge teorien og det lærte i praksis. Det betyder, at deltagerne skaber konkrete effekter i deres afdeling og organisation, mens de udvikler sig som ledere – og vi kan se på evalueringerne, at både lederne og deres virksomheder vægter det utroligt højt,” siger Pernille Bech Hansen.
Læring der rykker i virkeligheden
Lars Bue Nørbjerg er skadeschef i Vestjylland Forsikring og blev færdig med MiL’en i 2018. For ham er det netop action-learning, der adskiller MiL’en fra mange andre lederuddannelser:
"Du kan gå hjem og arbejde med det, du lærer. Det gør, at læringen sidder fast – og at du rykker noget hjemme i virksomheden."
”Du kan gå hjem og arbejde med det, du lærer. Det gør, at læringen sidder fast – og at du rykker noget hjemme i virksomheden.”
Hans kollega, Berit Hindhede, der er personskadechef i Vestjylland Forsikring, er i gang med sin Master i Ledelse. Hun er enig. Som jurist er hun vant til en teoretisk tilgang til ny viden.
”Action-learning betyder, at jeg løbende kan bruge det, jeg lærer. Der sker noget i virkeligheden samtidig med, at du bliver en bedre leder. Det virker rigtig godt for mig,” siger hun og fortsætter:
”Jeg kan også se, at jeg i arbejdet med det personlige lederskab er kommet et spadestik dybere og er blevet meget klogere. Blandt andet på hvad der er grunden til, at visse ting bliver ved med at drille i hverdagen – og hvad jeg skal gøre ved det. Det er en gave.”
Netværk der bider sig fast
Lars Bue Nørbjerg fremhæver arbejdet i teams som noget, der har givet stor værdi for ham. Det har været så værdifuldt, at han med jævne mellemrum stadig mødes med sit team fra MiL’en.
”Du bliver sat sammen med nogle profiler, som er forskellige fra dig selv – og det giver jo indsigt i, hvad der foregår i andres hoveder. Det gør dig klogere. Jeg er blevet meget mere opmærksom om, at vi alle opfatter ting forskelligt. Det indblik har været lidt af en øjenåbner for mig,” siger han og fortsætter:
”Vi mødes stadig og tager nogle ledelsesmæssige temaer op, som vi udfordrer hinanden på. På den måde holder vi det, vi lærte på MiL’en, ved lige. Når vi mødes, aftaler vi ting, vi hver især skal arbejde med – og det holder vi hinanden op på. Det netværk skaber stor værdi for mig.”
Coronaledelse på skoleskemaet
I 2020 betød den praksisnære tilgang helt naturligt, at deltagerne arbejdede med den ledelsesmæssige håndtering af coronasituationen.
”Vi har set mange forskellige ledelsesmæssige problemstillinger, som deltagerne har håndteret i lyset af corona. Det kan f.eks. være håndtering af hjælpepakker for erhvervskunder, distanceledelse, logistisk med hjemsendelse – og oven i alt det at holde opgaveløsningen i høj kadence og høj kvalitet,” fortæller Peter Jensen.
Om FU’s Master i Ledelse
Master i Ledelse er for erfarne ledere i den finansielle sektor (pengeinstitutter, forsikringsselskaber, pensionsselskaber, leasingselskaber, datacentraler, realkreditvirksomheder, revisionsselskaber, Nationalbanken mm.)
Action learning, netværk, indsigt og udvikling - næste hold starter til november