Tidligere trainee hjælper nye på vej
"Når mentoren engagerer sig i traineens uddannelse, ser vi ofte et bedre resultat til eksamen," siger souschef i Uddannelsesafdelingen hos Finanssektorens Uddannelsescenter, Lars Gabelgaard Madsen.
Der venter en vigtig opgave for mentorerne ude i filialerne, når de kommende rådgivere starter på Finans Trainee-uddannelsen til september.
"Der er et stort fokus på digital udvikling, og hvad AI kommer til at betyde for vores sektor. Men vi må ikke glemme de menneskelige kompetencer. For dem er og vil der forsat være brug for – også i fremtiden. Derfor er det rigtig positivt, at der i disse år er flere unge på vej ind i sektoren, end vi har set siden slutningen af 00’erne."
Sådan siger souschef i Uddannelsesafdelingen på Finanssektorens Uddannelsescenter (FU), Lars Gabelgaard Madsen.
En af de populære uddannelser er Finans Trainee-uddannelsen, som også er FU’s største uddannelse. I efteråret 2024 starter hele 10 nye hold op. For at sikre, at de mange kommende rådgivere får mest muligt ud af deres uddannelsesforløb, er én person helt central: Mentoren.
Vejen til målet
En mentor er en medarbejder hjemme i afdelingen, som har til opgave at støtte, vejlede og motivere deres trainee gennem hele forløbet.
Det er en opgave, der ifølge Lars Gabelgaard Madsen, er afgørende for traineens udvikling.
”En trainee kender målet, men ikke vejen dertil. Mentoren er – i samarbejde med resten af filialen – vejviseren, som skal hjælpe traineen sikkert over målstregen”, siger Lars Gabelgaard Madsen og fortsætter:
”Når mentoren engagerer sig i traineens uddannelse, ser vi ofte et bedre resultat til eksamen. Der er bedre styr på fagligheden, og kundemøderne er bare på et højere niveau.”
De bedste rammer til udvikling
Som mentor er Frederik Kristensen, kunderådgiver i Spar Nord, med til at hjælpe nye trainees på rette vej. Han blev selv færdiguddannet finanstrainee i 2017 og fik tildelt mentorrollen kort tid derefter.
”Jeg var selv meget taknemmelig for den hjælp, jeg fik igennem mit traineeforløb. Derfor er det virkelig fedt at få mulighed for at hjælpe andre trainees i løbet af deres uddannelse,” siger Frederik Kristensen.
Han oplever det som en stor styrke, at han selv har været igennem et tilsvarende forløb:
”Jeg genkender jo mange ting. På den måde kan jeg tage det, min egen mentor gjorde godt, med videre, og ændre på de ting, som jeg som trainee tænkte, man kunne gøre bedre.”
Trainees er et holdspil
Siden 2017 har Frederik været mentor for tre trainees og to praktikanter.
”Det er enormt givende at hjælpe andre, og man lærer meget om sig selv ved at være mentor. Man får rigtig meget igen, når man skal lære fra sig – både på det faglige og personlige plan,” siger Frederik Kristensen.
Men traineens udvikling afhænger selvfølgelig ikke alene af mentoren. Det kræver et tæt samarbejde mellem alle i afdelingen, understreger han:
”At have en trainee i sin afdeling er et holdspil. For at forløbet bliver bedst muligt for trainee såvel som mentor, så kræver det, at lederen og øvrige kollegaer prioriterer traineen gennem hele forløbet.”
Et skridt på vejen til at blive leder
Frederik er af sin seneste trainee især blevet rost for sin evne til at lave en struktureret plan, der sikrede, at der hele tiden var forskellige teams, der på skift havde ansvaret for hendes udvikling.
I følge Lars Gabelgaard Madsen er det netop lysten til at udvikle mennesker, der kendetegner den gode mentor.
”Det er ikke nødvendigvis den bedst faglige, der er den mest oplagte kandidat til mentorrollen,” siger Lars Gabelgaard Madsen og fortsætter:
”For at blive mentor skal man være modig og have tålmodighed og evnen til at sætte sig i andre menneskers sted. Mentorrollen kan potentielt være første skridt på vejen til at finde ud af, om man har lyst til at blive leder.”