Uddannelse er også for erfarne rådgivere
Object reference not set to an instance of an object.
Nyheden er første gang publiceret i 2017
Erfarne rådgivere i pengeinstitutter overser, hvor vigtigt det er for dem med efteruddannelse. Måske fordi de sidder med et område de kender ud og ind efter mange års erfaring.
Når der kommer nye krav, som branchen senest har oplevet med IDD, er både uddannelsesansvarlige og medarbejdere helt med på, at de har brug for et brush-up, så de kan dokumentere, at de lever op til de nye krav.
Men der er også behov for uddannelse, der rækker ud over opdatering af det sidste nye, og som går i dybden lige præcis dér, hvor selv den dygtige rådgiver kan blive endnu bedre.
Erfarne kunderådgivere bliver forbigået
Claus Godt Hansen, markedschef på FU (Finanssektorens Uddannelsescenter), taler med mange HR- og uddannelsesansvarlige i pengeinstitutterne om, hvilke uddannelser og kurser der er relevante for deres medarbejdere:
”Tendensen i branchen er, at man ofte ender med at sende de medarbejdere, som endnu ikke performer lige så godt som deres kolleger, af sted på uddannelse. Og det betyder nogle gange, at de erfarne medarbejdere, som har passet deres job år ud og år ind med gode resultater, ikke får det samme fokus på efteruddannelse. Det er i hvert fald det, jeg hører, når jeg hjælper vores medlemmer med at finde de rette uddannelser til deres medarbejdere,” fortæller Claus Godt Hansen.
Der er god ræson i af få løftet de knap så erfarne medarbejderes kompetencer, men FUs erfaring er, at også meget rutinerede og dygtige rådgivere kan blive endnu bedre, hvis blot de får lige netop den uddannelse, som passer til dem.
”En af grundene til at lige netop den gruppe medarbejdere kan blive overset, hvad angår uddannelse, er, at det jo går godt, og de kan leve op til kravene. Så de står ikke først for, når der skal deles uddannelse ud. De gør måske heller ikke selv opmærksom på diverse ønsker til kurser, da de har det faglige på plads og derfor kun deltager i små forløb, hvor de bliver opdaterede på nyeste viden. For nogle er arbejdet måske blevet så meget rutine, at de ikke oplever det som en reel udfordring mere,” reflekterer Claus Godt Hansen.
Professionel med personlighed
”Men hvorfor stoppe der – og nøjes med at blive opdateret på ny faglig viden?” spørger Claus Godt Hansen retorisk og fortsætter:
”I dag er det ikke kun et stærkt fagligt fundament, som skaber en god rådgiver. At nære den personlige relation med kunden på en professionel måde og at kunne rådgive i øjenhøjde med kunden er lige så afgørende. Og jeg hører bankdirektørerne sige igen og igen, at relationer bliver mere og mere afgørende.”
Det er netop de aspekter af rådgivningen, som deltagerne trænes i og får sparring på, når de er på uddannelsen Den Erfarne Rådgiver. Det forløb er målrettet de erfarne og allerede dygtige rådgivere som vil udfordre sig selv til at blive endnu bedre, så de dermed kan skabe endnu bedre resultater – ikke kun for afdelingen, men også for kunderne.
”På vores uddannelse Den Erfarne Rådgiver har mange dygtige rådgivere fået kraftig medvind til at gøre det endnu bedre. De får rusket godt og grundigt op i dårlige vaner og får styrket deres gode sider. De få medarbejdere, som har oplevet jobbet som rutinepræget, blomstrer op og mærker nu glæde og gejst ved deres arbejde igen,” afslutter Claus Godt Hansen.
Som det fremgår af hjemmesiden, kan rådgivere i alle afskygninger få glæde af uddannelsen, om de så har med pension, investering eller formuerådgivning at gøre.
Uddannelsen varer cirka 5 måneder med 7 fremmødedage fordelt på 4 moduler.
Vil du læse mere om uddannelsen, kan du finde den i kursuskataloget her
Læs også
21. juni 2016: Den erfarne rådgiver 2.0 styrker rådgiverens evne til at skabe forretning
29. april 2017: Selv erfarne rådgivere kan lære nyt, artikel i JP hvor Claus Godt Hansen interviewes om samme emne (du kommer hen til en side, hvor der er link til artiklen som PDF)