Uddannelse i formuerådgivning betaler sig

Ansvarlig for uddannelsen Claus Godt Hansen fortæller, at den eksaminerede uddannelse i formuerådgivning gør deltagerne i stand til at se kundens muligheder i en helhed, så de kan rådgive kunden bredt inden for pension, bolig og investering

Uddannelsen dækker et fagligt behov for de kunderådgivere, som ønsker at kvalificere sig til at arbejde videre med formuerådgivning. Derudover oplever deltagerne, at de hjemme i afdelingen også begynder at holde mere effektive kundemøder og får bedre resultater på bundlinjen.

Mange deltagere kan efter uddannelsen i formuerådgivning fremvise øgede indtægter på 10-25% på kundemøder. Det skyldes blandt andet, at de nu har et stærkt fundament af viden at stå på, når de rådgiver formuende kunder ud fra et helhedsperspektiv, som indeholder både pension, bolig og investering.

Det bunder dog også i, at deltagerne på uddannelsens anden halvdel træner kommunikation og det gode kundemøde. Her lærer de en skarpere struktur på møderne, hvor de er mere fokuserede på kundens behov – et fokus, som samtidig sparer tid og giver mere tilfredse kunder. Mange deltagere bliver overraskede over, at denne del giver så stort et udbytte.

Træning i kundemøder rykker mest

"Det pudsige er, at deltagerne, før de starter på uddannelsen, understreger, at de primært har brug for det faglige løft for at kunne gå fra almindelig kunderådgivning til at rådgive formuende kunder,” fortæller Claus Godt Hansen, som er ansvarlig for den eksaminerede uddannelse i formuerådgivning.

Derfor forklarer han dem altid, at det faglige indhold kun fylder to tredjedele af uddannelsen, og resten er træning i kommunikation med kunderne og træning i det gode kundemøde.

”Så plejer mange at sige, at det må de tage med, for selvom de gerne vil have ny inspiration, er det lang tid at bruge, når de holder gode kundemøder i forvejen,” smiler Claus Godt Hansen.

”Og det gør de også. Alligevel er det ofte den tredjedel af uddannelsen om kommunikation, som rykker dem mest. I hvert fald fortæller de også bagefter, at det på forløbet blev meget tydeligere for dem, at de her havde et større udviklingspotentiale end forventet.”

Det viser sig nemlig, at selvom de i forvejen er gode til at rådgive kunderne med deres store erfaring, bliver de endnu bedre til det i løbet af uddannelsen. Gennem case-øvelser får de ofte reduceret tidsforbruget med den enkelte kunde, samtidig med at kunden bliver mere tilfreds.

Struktur og målrettet fokus sparer tid og kan ses på bundlinjen

Uden at tænke over det, kommer mange rådgivere nemlig til at rådgive om emner, som ikke er relevante for kunden. Hele bankens portefølje af muligheder bliver foldet ud med lange forklaringer om det, rådgiveren ved om bankens produkter – og de har generelt en stor viden om meget. Eller rådgiveren kan komme til at glemme at fokusere på det, der betyder noget for kunden.

Ansvarlig for uddannelsen Claus Godt Hansen fortæller, at den eksaminerede uddannelse i formuerådgivning gør deltagerne i stand at se kundens muligheder i en helhed, så de kan rådgive kunden bredt inden for pension, bolig og investering.

"Kunsten er at lytte til kundens behov og primært rådgive om dét. På uddannelsen træner vi dem netop i at være mere målrettede i deres kontakt med kunden ved at følge en bestemt struktur til mødet. Rådgiveren skal lytte til kundens behov, ønsker og værdier og have dialogen om, hvordan vi kan hjælpe kunden med det. Det munder så ud i en præsentation af konkrete produkter, men typisk på en meget mere målrettet måde, så kunden ikke mister overblikket,” uddyber Claus Godt Hansen og afslutter:

”Når kunden kun hører om de løsninger, som er relevante for ham eller hende, føler de sig mere hjulpet og er derfor mere tilfredse. Især når vi taler i et sprog, de kan forstå – altså ikke bankteknisk. Oveni dette er der stor sandsynlighed for, at de køber flere produkter. Så ikke nok med at banken sparer medarbejdertimer på grund af kortere tidsforbrug til møder – de får også mere tilfredse kunder og større indtægter, som kan ses på bundlinjen.

Relevant viden samlet i én uddannelse og høj tilfredshed

Deltagerne på uddannelsen bliver generalister i formuerådgivning og kan rådgive kunder i langt de fleste tilfælde om pension, investering og bolig.

På første halvdel af uddannelsen får de opgraderet de faglige områder, hvor målet er, at de kan dække 80-90% af de rådgivningsbehov, de formuende kunder har. De sidste 10-20% er detailviden om bolig, pension og investering, hvor rådgiverne må søge hjælp fra andre specialister. Finanssektorens Uddannelsescenter tilbyder også uddannelse på disse områder.

Uddannelsen Eksamineret finansrådgiver - Formuerådgivning, som bliver udbudt af Finanssektorens Uddannelsescenter, er den eneste i Danmark, hvor al relevant viden i formuerådgivning og salg er samlet i én uddannelse.

Indtil nu har der været over 500 deltagere igennem uddannelsen i formuerådgivning, og Claus Godt Hansen fra Uddannelsescenteret fortæller, at alle deltagere melder tilbage om høj tilfredshed og stort udbytte, så uddannelsen dækker et behov ude i pengeinstitutterne.

Uddannelsen afsluttes med eksamen, hvor deltagerne får karakterer for henholdsvis faglighed og evnen til at tale kundens sprog.

Fakta om uddannelsen

Uddannelse i formuerådgivning er for den gode kunderådgiver med en vis ballast og erfaring, og som ønsker at arbejde videre med at rådgive formuende kunder.

Uddannelsen er på i alt 15 dage, som er fordelt på i alt otte moduler og en afsluttende eksamen.

Uddannelsen starter med en kickoff-dag, hvor undervisere og deltagere afstemmer forventningerne. 

 

Læs anden artikel om formuerådgiveruddannelsen på FU:

16. november 2016: To moduler blev til en hel uddannelse

En erfaren formuerådgiver bestilte kun 2 moduler på formuerådgiveruddannelsen fra FU, for han kunne det faglige fra alle de andre moduler til fingerspidserne. Men han blev så begejstret, at han endte med at købe hele forløbet - og det viste sig, at han fik gavn af alle moduler, selvom det var velkendte fagområder for ham.

Claus Godt Hansen
Claus Godt Hansen
Kunde- og markedschef
8993 3374
Kontakt Claus, hvis du vil vide mere om uddannelsen

Object reference not set to an instance of an object.

Tine Hansen
Tine Hansen
Kundeansvarlig, VidenBarometer & projektkoordinator
8993 3324
Kontakt Tine, hvis du har spørgsmål til uddannelsen

Skrevet af kommunikationskonsulent Berit Jørgensen

Seneste nyheder fra FU

Ledelse: 21. november 2024

Forskning viser regenerativt potentiale

E-learning: 14. november 2024

Sammen i kamp mod korruption

Højtid: 8. november 2024

Tilmelding til FU's julekalender er åben

Hvidvaskbekæmpelse: 1. november 2024

Ny uddannelse styrker leasing i kamp mod kriminelle

Cybersikkerhed: 21. oktober 2024

DORA kommer – vær klar

Hvidvask: 11. oktober 2024

En galakse af svindel