Uddannelse til regenerative ledere
Chefkonsulent på FU, Karin Lyngby Christensen, står bag og underviser på den nye uddannelse. "Uddannelsen og hele den regenerative tilgang giver lederne en mulighed for at se på deres rolle med nye øjne,” siger hun
På ny uddannelse bliver visionære ledere i den finansielle sektor klogere på det regenerative mindset og hvordan, de bruger det i hverdagen.
Regenerativ ledelse handler om at give mere, end man tager. At forstå de forandringer, kloden og menneskeheden står overfor. At kende sig selv og sin opgave være i stand til at føre sin organisation sikkert ind i fremtiden.
Nødvendige kompetencer, siger Søren Laursen, adm. direktør i Finanssektorens Uddannelsescenter (FU). Han er ikke i tvivl om, at sektoren er klar til og har brug for det regenerative mindset i ledelseslagene.
”Vi har været nysgerrige på, arbejdet med og forsket i regenerativ ledelse i et par år. Den nye lederuddannelse er resultatet af den proces,” siger han og fortsætter:
”Åbenhed er et kernebegreb. Så det handler om at lære sammen og at turde gribe ting an på en hel ny måde. Det kræver mod, men sektoren vil få rigtig meget ud af ledere med et regenerativt mindset. Det bliver en central ledelsesfilosofi i fremtiden.”
Nye måder at tænke og lede på
Karin Lyngby Christensen er chefkonsulent på FU og står bag den nye uddannelse. Ifølge hende kalder både tiden og verdens tilstand på nye måder at tænke og lede på.
”Vi kan ikke blive ved med kun at effektivisere, løbe hurtigere og optimere. Det bliver vi hverken bedre ledere eller mennesker af. Vi er nødt til at stoppe op og gentænke måden at være ledere og rollemodeller på. Det gælder både i vores selvledelse og den måde, vi agerer overfor medarbejdere, kolleger og omverdenen på,” siger hun.
Kompleksiteten stiger, og det gør kravene til og presset på lederne også.
”Hvis du har nogle års erfaring som leder, mærker du, at din rolle er forandret. Forventningerne fra både dine medarbejdere, din organisation og din omverden ændrer sig. Uddannelsen og hele den regenerative tilgang giver lederne en mulighed for at se på deres rolle med nye øjne,” siger hun og fortsætter:
”God ledelse i vores tid kræver, at vi tør træde et skridt tilbage og se på vores daglige opgaver på en ny måde. Det giver plads til nye måder at lede og løse opgaver på.”
Kunst og natur i arbejdstiden
Uddannelsen er en blanding af selvstudie, sparring og moduler, hvor deltagerne mødes i både naturen og i kunstens verden. Ifølge Karin Lyngby Christensen skal både natur og kunst udfordre forestillingen om, at de bedste og mest kreative idéer kommer frem i et mødelokale:
”Her skal vi udvide vores repertoire og mærke, hvor vi også kan hente inspiration og tanke op – og vi skal genskabe lidt af den kontakt til naturen, vi er en del af og helt afhængige af. Den har mange af os mistet.”