Virkelighedsnær lovpligtig læring
Virkeligheden står ikke stille, og det må læring heller ikke. Det gælder i særdeleshed på områder med lovpligtig læring. Både test og casetræning giver mening – men til hvert sit behov.
På en lang række områder skal den danske finanssektor dokumentere, at medarbejderne er klædt på til at varetage deres opgaver. Det kræver loven.
Heldigvis er der på nogle områder mulighed for at vælge forskellige formater for både læringen og dokumentationen.
Udfordringen bestemmer metoden
På de områder, hvor medarbejderen skal leve op til en lovtekst og forstå opbygningen f.eks. af de mere klassiske fagområder som investering, bolig og pension, er vejen til læring koblet med en test.
Når det handler om, at medarbejderen skal lære at spotte udfordringer i kundens adfærd, giver casebaseret læring derimod mere værdi. Det gælder f.eks. inden for hvidvask, terrorbekæmpelse og markedsmisbrug. På de områder er der i høj grad brug for at skubbe til adfærd og at give en dybere forståelse for egen rolle og opgaver.
Du skal kunne se de røde lamper
Tests skaber altså ikke nødvendigvis den adfærdsændring, der reelt er brug for, når medarbejdere skal mønstre den måde, kunderne agerer på. Derfor har Finanssektorens Uddannelsescenter (FU) – i samråd med repræsentanter fra medlemsinstitutterne – valgt at gå væk fra tests på de områder, der handler om adfærd.
”På de områder, hvor vi arbejder med casebaseret læring, er der brug for, at medarbejderne forstår, hvorfor det er vigtigt, og hvad de skal være opmærksomme på i lige netop deres job og deres hverdag. Det handler ikke om udenadslære, men om at kunne spotte og håndtere ”røde advarselslamper”. Det handler om at forstå, at den enkelte medarbejders opgaver har betydning for hele værdikæden,” siger afdelingschef i Finansiel Regulering på FU Line Bagger Bendix og fortsætter:
”I kampen mod hvidvask og terrorfinansiering handler det bl.a. om kundekendskab og brug af data i it-understøttelsen, som i højere og højere grad danner baggrund for institutternes værn mod at blive misbrugt. I forhold til markedsmisbrug skal medarbejderne forstå, hvornår der er risiko for, at markedet bliver manipuleret.”
Situationsbestemt læring flytter dig
FU har de seneste tre år, sammen med en arbejdsgruppe fra sektoren, på udvalgte områder arbejdet med at udvikle læring, der i langt højere grad påvirker medarbejdernes adfærd.
Løsningen hedder casebaseret læring. Første skud på stammen var en ny uddannelse i bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Det er et område, der er i konstant udvikling, så her er der virkelig behov for læring, som hele tiden afspejler virkeligheden, tæt på den enkelte medarbejderes hverdag.
”Når vi arbejder med konkrete cases, der er tilpasset de forskellige jobfunktioner, bliver det til ”situationsbestemt læring”. Det betyder ganske enkelt, at medarbejderen kan identificere sig med de konkrete, hverdagsnære cases. Dét flytter meget mere end flueben i en multiple choice,” fortæller Line Bagger Bendix.
Læring på abonnement
Den casebaserede læring er en abonnementsordning, fordi der løbende kommer nye cases, som FU udvikler sammen med repræsentanter fra sektoren. Der adskiller denne løsning sig fra testtilgangen, som ofte alene gennemgås en gang hvert tredje år.
”Vi er nødt til at være på tæerne og hele tiden følge med, så vi leverer cases og læring, der matcher lige præcis de udfordringer, institutterne står med – og det fokus, der er brug for,” siger Line Bagger Bendix.
Næste casebaserede læring bliver den nye læring om persondata, der skifter navn til Databeskyttelse.
Hvidvaskuddannelsen er et eksempel på casebaseret læring. I introvideoen forklarer Line Bagger Bendix hvorfor det er den rigtige metode.