Undervurdér ikke den interne kommunikation

Reguleringen af den finansielle sektor betyder, at medarbejderne bliver mødt af en række krav. Det er ikke lige nemt for alle medarbejdere. Det er derfor essentielt, at HR og ledelse lykkes med den interne kommunikation.

Det er de færreste medarbejdere, der ser frem til tests, kompetenceafklaringer og certificeringer.

Slet ikke i de senere år, hvor det med bl.a. rød certificering og IDD har været ”bestå eller du er ude”. De lovregulerede kompetencekrav betyder, at du skal kunne bevise dine kompetencer for at få lov til udføre dit job.

Det ved medarbejderne godt – og det skaber utryghed.

Men HR og ledelse skal alligevel være meget opmærksomme på retorikken.

"Like a human being, a company has to have an internal communication mechanism, a 'nervous system', to coordinate its actions."

- Bill Gates, grundlægger af Microsoft

"Lovgivning" eller "organisationens mål"?

Alle lovregulerede kompetencekrav udspringer selvfølgelig af lovgivning.

Men når I vil motivere jeres medarbejdere, er der stor forskel på, hvad I argumenterer med.

Udgangspunkt: Lovgivning

"Du skal tage denne – gul/grøn, boligkredit eller IDD-test, for at vi kan leve op til de offentlige krav, og det er der ikke så meget, vi kan gøre ved."

Det skaber ikke nødvendigvis mening for medarbejderne, men vi kan sætte flueben ved opgaven.

Udgangspunkt: Jeres egne mål

"Vores pengeinstitut har et mål om at levere den bedste rådgivning, og for at du kan gøre det, vil vi gerne understøtte din faglighed. Derfor skal du igennem en kompetencevurdering, så vi kan opkvalificere dig, der hvor du måtte have brug for det".

Ord som gul/grøn, boligkreditdirektivet, IDD etc. bliver slet ikke nævnt, men er indbygget i kompetenceafklaringen, så vi sikrer, at de regulative krav blive opfyldt.

Kommunikationen til medarbejderne er altid meget vigtig

Hvis I har brug for input og gode råd til den gode, interne kommunikation – både i forhold til timing og indhold – hjælper vi gerne. Så tøv ikke med at tage fat i os.

Sådan griber du processen an

Få vores bud på en tjekliste.

Læs mere Sådan griber du processen an

Dokumentation vs. kompetenceafklaring

Hvad er forskellen?

Læs mere Dokumentation vs. kompetenceafklaring

Rapportering og dokumentation

I får nemt overblik over kompetencerne.

Læs mere Rapporter og præsentationsmateriale
Claus Godt Hansen

Vil du høre mere?

Claus Godt Hansen

Kunde- og markedsafdelingen

8993 3374

cgh@finansudd.dk