Sådan griber du processen an
Processen for test og certificeringer kan selvfølgelig gribes an på mange måder. Vi har lavet et forslag ud fra de erfaringer, vi har gjort os gennem dialog med mange pengeinstitutter.
Et godt resultat starter med en god planlægning. I den fase er der en række spørgsmål I bør afklare – f.eks.:
- Skal vi lave en ren dokumentation eller en kompetenceafklaring?
- Skal vi arbejde med medarbejderne i grupper, så vi lettere kan understøtte processen med fælles tiltag?
- Hvordan sikrer vi, at lederne understøtter processen?
- Hvordan sikrer vi klar og motiverende kommunikation, så ingen er tvivl eller usikre?
- Hvordan får vi styr på praktikken?
Vi bidrager meget gerne med sparring om processen. Vi har prøvet det rigtigt mange gange før og ved ofte, hvor muligheder og faldgruber er.
1. Intern kommunikation
Kommunikationen til medarbejderne skal være meget tydelig. Hvad forventes der af dem, hvad er processen og hvor kan de få hjælp. Brug lederne aktivt til at understøtte processen.
Læs mere om intern kommunikation
2. Medarbejderne modtager links til e-learning og test
Den enkelte medarbejderne modtager et direkte link til de test og e-learning som skal gennemføres.
Læs mere om test som henholdsvis dokumentation og kompetenceafklaring
3. Analyse af resultater og evt. indsatsområder
Hvis I har valgt test som dokumentation, kan I efterfølgende trække rapporter over alle gennemførte test.
Hvis I har valgt at gennemføre som kompetenceafklaring får HR en overordnet rapport og en tværgående analyse af resultaterne. Rapporterne viser resultaterne på hhv. overordnet niveau til HR og ledelse, afdelingsniveau til afdelingslederen og individuelt niveau til medarbejderen.
Læs mere om rapporter og præsentationsmateriale
4. Undervisning i udvalgte faglige områder styrker relevante medarbejdere
Hvis resultaterne viser, at der er behov for at styrke et område, vælger mange at kombinere online e-learning-moduler med fysisk undervisning. En fagkonsulent kan løfte en gruppe medarbejdere på udvalgte områder via dialog og undervisning.
5. Undervisning i adfærd omsætter faglige viden til gode kundemøder
Ved at bygge adfærdstræning ovenpå e-learning sikrer vi, at medarbejderne bringer fagligheden i spil på kundemøder. Først dér får I det reelle udbytte.
Denne tilgang er ofte en del af løsningen, hvis I vælger kompetenceafklaring.
6. Effektmåling efter f.eks. 6 måneder (hvis I har valgt kompetenceafklaring)
Vi anbefaler at måle på det forretningsmæssige udbytte efter for eksempel 3-6 måneder. På FU har vi mange års erfaring med at tilpasse processen efter forskellige kunders ønsker og behov. Kontakt os gerne, hvis I ønsker sparring.