Erhvervsrådgiver-uddannelsen: De 8 moduler

Vi kombinerer modulerne med virtuelle aktiviteter som effektmålinger, e-learning, e-bøger og opgaver. Gennem 3 sparringssamtaler følger vi op på den personlige og faglige handlingsplan, du udfylder ved uddannelsens start.

Modul 1: Handlingsplan

Mål

Du får overblik over de områder, du skal fokusere på, så du selvstændigt kan betjene en typisk erhvervskunde på en proaktiv måde såvel kredit- som forretningsmæssigt. Målet er at understøtte din udvikling mod at blive en selvstændig og forretningsorienteret erhvervsrådgiver.

Vi sætter fokus på din faglige profil indenfor:

  • Regnskabsforståelse
  • Kreditgivning
  • Sikkerhed
  • Salg
  • Kundepleje

Indhold

Fastsæt dine faglige og personlige mål og delmål for det næste halve år i en handlingsplan.
Hold møde med din chef/mentor, hvor I gennemgår handlingsplanen og forpligter hinanden til løbende at fastholde og evaluere den.
En times virtuelt møde med underviseren, hvor du får feedback på de første 2 punkter.

Modul 2: Regnskabsanalyse

Mål

Du lærer at tolke og vurdere regnskaber, så du får øget din viden om regnskabers struktur og indhold for såvel selskaber som selvstændigt erhvervsdrivende.

Indhold

  • Overblik og grundlæggende regnskabsforståelse
  • Analyse af virksomheden i selskabsform
  • Likviditet
  • Periodebalance, budgettering og budgetopfølgning
  • Holdingselskaber
  • Nøgletal
  • Konsolideringsberegning
  • Analyse af enkeltmandsvirksomheden

Modul 3: Praktisk erhvervsjura

Mål

Du får overblik over de sikkerheder, en virksomhed kan tilbyde din finansielle virksomhed og bliver trænet i at vælge de bedste sikkerheder til din kundes engagement.

Indhold

På kursusdagen får du mulighed for at komme dybere ind i de sikkerhedstyper, du har gennemgået i e-learning-kurserne "Pant", "Kaution" og "Virksomhedspant og fordringspant", samt i kompendiet om sikkerheder.

Med udgangspunkt i en forberedelsescase får du trænet og udvidet din viden om sikkerheder. På kursusdagen diskuterer vi også virksomhedsformer, så du har et rimeligt grundlag for at arbejde i en erhvervsafdeling.

Du får viden og træning, som kan understøtte dit arbejde med at give kredit og rådgive egne erhvervskunder.

Vi behandler følgende emner:

  • Kaution
  • Løsørepant og tilbehørspant
  • Transporter, fakturabelåning og fordringspant
  • Virksomhedspant
  • Sikkerheder i koncerner
  • Virksomhedsformer

Modul 4: Styrk din kunderelation

Mål

Du bliver bevidst om at styrke din kunderelation ved hjælp af nærvær, kemi og virksomhedsforståelse.

Indhold

Vi arbejder med at stille de rigtige spørgsmål, der sikrer nærvær i mødet med erhvervskunden og som skaber den langvarige relation til dine kunder. Du afprøver dig selv i et kundemøde, hvor du præsenterer dig selv som rådgiver, og får feedback på, hvad der er vigtigt for kunden.

Du målretter dine indsatser i forhold til den kundeportefølje, du er rådgiver for. Du lærer at strukturere dit kundemøde - både før, under og efter, hvor du afdækker kundens behov, udarbejder en løsning og præsenterer den for kunden.

Vi behandler følgende emner:

  • Træning på rigtige erhvervskunder
  • Præsentation af dig selv som rådgiver
  • Spotte potentialet i et regnskab
  • Give og modtage feedback
  • Udforske dine styrker og potentialer i kundemødet
  • Kundemødets tre faser
  • Struktur i kundemødet

Modul 5: Bæredygtighed og ESG

Mål

Du bliver bevidst om betydningen af bæredygtighed og ESG for erhvervskunden, dit pengeinstitut samt dig som rådgiver.

Indhold

Du bliver introduceret til betydningen af bæredygtighed og ESG for erhvervskunden og pengeinstituttet, herunder dine muligheder for at blive en betroet rådgiver. Du introduceres ligeledes også til værktøjer, du kan bruge i dialogen med erhvervskunden, regler og krav på området samt betydningen af bæredygtighed og ESG i forbindelse med kreditgivning.

Modul 6: Virksomhedsforståelse

Mål

Du bliver bevidst om, hvor vigtig din virksomhedsforståelse er for din evne til at udfordre dine kunder, så du bliver en endnu bedre sparringspartner i dagligdagen.

Indhold

Modulet sætter fokus på din forståelse af dine kunders virksomheder. Vi arbejder med forretningsmodeller, branchekendskab og konkurrencesituation og styrker generelt din evne til at kunne se fremad og vurdere virksomhedens fremtidsmuligheder.

Du får inspiration og værktøjer til at udfordre og sparre med dine kunder, og du lærer vigtigheden af at være nysgerrig på, hvorfor dine kunder gør som de gør. Du får en større forståelse for, hvordan det er at drive virksomhed, så du bedre kan sætte dig i dine kunders sted.

Gennem nysgerrighed og forståelse styrker du relationen til dine kunder og bliver derfor en mere kompetent sparringspartner.

Vi behandler følgende emner:

  • Strategiske modeller
  • Branchekendskab
  • Konkurrencesituation
  • Forretningsforståelse
  • Værdiskabelse for kunden

Modul 7: Kundecases i praksis

Mål

Du lærer at kombinere kreditgivning med forretningsorienteret rådgivning af erhvervskunden, får flere vinkler på at vurdere kundens muligheder og bliver klædt på til at opnå en fremadrettet sparring med din kunde.

Indhold

Kurset sammenfatter indholdet fra modul 1-6 og kombinerer det med deltagernes egne cases. I arbejdet med casene fokuserer vi blandt andet på:

  • Likviditet, gældsserviceringsevne og konsolidering
  • Reel balance og finansiel styrke
  • Periodebalancer, budgetter og investeringer
  • Forståelse for holdingselskaber og små koncerner
  • Praktisk anvendelse af nøgletal
  • Bevillingsgrundlaget, sikkerheder og faresignaler
  • Branche- og ledelsesvurdering samt udarbejdelse af styrkeprofil
  • Opfange salgsmuligheder

Certificering

Uddannelsen afsluttes med en certificering, hvor du har mulighed for at vise, at du kan håndtere en erhvervscase fra A-Z. Til certificeringen deltager en af FU's konsulenter og en repræsentant fra dit pengeinstitut. Det vil typisk være din nærmeste leder.

Selve certificeringen varer 1 time og 15 minutter (45 minutter til certificeringen + 30 minutter til dialogbaseret feedback) og har form af et kundemøde med en rigtig erhvervskunde. Du får udleveret en case med regnskaber og andre relevante oplysninger, som du skal forberede dig på inden certificeringen. Du skal bl.a. analysere regnskaberne, udarbejde kreditindstilling og forberede kundemødet.

Du bestemmer selv, om certificeringen skal foregå med fremmøde i Skanderborg eller som et online kundemøde.

Modul 8: Erhvervsrådgiveren som sparringspartner (nyt modul fra 2024)

Mål

Nogle måneder efter certificeringen samler vi igen holdet til et opfølgende modul 8. Du får en fornemmelse for, hvordan en virksomhedsejer tænker og inspiration til at udfordre og sparre med dine kunder, så du fremstår mere og mere som en sparringspartner frem for forretningsforbindelse.

Indhold

Modulet sætter fokus på sammenspillet rundt om kunden, og hvordan du som rådgiver med øget indsigt kan fremstå som en endnu mere værdifuld sparringspartner for kunden. 

  • Fra spørgsmålsstiller til sparringspartner
  • Strategisk samarbejdspartner, der evner at kigger længere frem
  • Forhandlingsteknik, når udgangspunktet er rådgiveren som sparringspartner
  • Revisors og bestyrelsens arbejde
  • Casearbejde om generationsskifte og strategi