En problemfinder, en oversætter og et tegnebræt

DuPont-pyramiden giver overblik over de vigtigste nøgletal og er derfor et vigtigt værktøj for erhvervsrådgiveren i regnskabssæsonen.

”En problemfinder, en oversætter og et tegnebræt.” Det lyder som starten på en dårlig joke, men faktisk illustrerer de tre begreber meget godt DuPont-pyramidens funktioner for erhvervsrådgiveren. Hvilket også gør den til vigtigt værktøj i værktøjskassen under regnskabssæsonen.

Hvorfor DuPont-pyramiden?

DuPont-pyramiden er en brugbar model, fordi den giver dig et overblik over de vigtigste nøgletal i en virksomheds regnskab og sammenhængen mellem dem. Derfor kan du med pyramiden i værktøjskassen hurtigt spotte årsagen, hvis noget ikke er, som det skal være.

Problemfinderen: Sådan bruger du pyramiden

  1. Begynd i toppen af pyramiden og beregn afkastningsgraden. Afkastningsgraden fortæller, hvor stort et afkast de midler, som er investeret i virksomheden, har skabt.
  2. Som altid når vi kigger på nøgletal, forholder vi os til niveau og udviklingen i afkastningsgraden. Hvis udviklingen i afkastningsgraden fx er negativ, bevæger du dig ned igennem pyramiden til overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed.
  3. Fortsæt ned i pyramiden ved at følge de laveste tal. Viser det sig fx, at udviklingen i overskudsgraden også er negativ, fortsættes ned i pyramiden til dækningsbidrag og kapacitetsomkostninger.
  4. Når du ikke kan komme længere ned i pyramiden, har du forklaringen på den faldende overskudsgrad. Hvis kapacitetsomkostningerne fx er steget (eksempelvis markedsføringsomkostningerne), er det altså grunden til faldet.

Oversætteren og tegnebrættet

Gennem denne metode finder du ikke bare selv frem til virksomhedens udfordringer, du lægger også en sti, som du kan tage udgangspunkt i til næste kundemøde: Modellens overblik gør, at økonomisprog oversættes til kundesprog. I eksemplet ovenfor går du fra at tale om et fald i afkastningsgrad og overskudsgrad til at tale om stigende markedsføringsomkostninger, hvilket de fleste kunder kan forstå.

Det giver både dig og kunden et bedre fundament til at sparre om løsninger.